8 vážnych chýb, ktoré by ste nemali robiť pred spaním!

Spánok je jedným zo základných pilierov dobrého zdravia a silného imunitného systému. V našom dnešnom článku vám prezradíme 8 zlozvykov, ktorým by ste sa mali radšej vyhýbať…

 

Časť prvá: Osem chýb, ktoré by ste pred spaním nemali robiť

Prínos nočného spánku pre zdravie a výkonnosť je nenahraditeľná. Avšak pre mnohých z nás zaspať nie je až tak jednoduchá záležitosť, ako by sa mohlo zdať.

Často sa dočítate množstvo rád o tom, čo by ste mali robiť, avšak už nie tak často o tom, čo by ste naopak robiť nemali.

Nasledujúcim 8 zlozvykom by ste sa mali vyhýbať.

1) Cvičenie

Nie, nemusíte hneď vyhadzovať svoju podušku pre cvičenie jogy, či bežecké topánky. Cvičenie je dôležitá činnosť pre vaše zdravie a môže prispieť k lepšiemu spánku.

Avšak cvičenie kratšie ako 3 hodiny pred spánkom vám zvýši telesnú teplotu, čo potom zaspaní sťažuje. Cvičenie si preto radšej odložte na skoršie denné hodiny

2) Sledovanie televízie alebo surfovanie po internete

Štúdie ukázali, že pozeranie sa na obrazovku pred spaním znižuje šance pre upadnutie do spánku.

Príčina?

No, jasné svetlo z obrazoviek totiž potláča tvorbu melatonínu – spánkového hormónu. Preto odložte svoj notebook a vypnite televízor zhruba hodinu pred spaním.

3) Horúca sprcha

Podobne ako cvičenie, horúca sprcha alebo kúpeľ vám k spánku tiež dopomôžu. Problémom však je, keď si ich doprajete tesne pred spaním.

Byť prehriaty alebo spotený komplikuje schopnosť tela zaspať. Preto nechajte telo vychladnúť.

4) Nadmerné pitie tekutín

Kofeín a samozrejme alkohol (aj keď niektorí teraz budú namietať) robí dobrý spánok zložitejším.

Po pravde, každý druh tekutín, vrátane vody, vypitý behom hodiny pred spaním bude nevyhnutne viesť k známym návštevám toalety. Tým sa naruší celistvosť spánku.

Samozrejme, do postele by ste nemali ísť smädní. Potom by ste sa v noci tiež zobudili a šli sa napiť vody. To by tiež narušilo celistvosť spánku. Kľúčom je teda nájdenie tej správnej rovnováhy.

5) Práca

Bez ohľadu na to, či ide o prácu alebo zadanie zo školy, určite to môže vydržať do rána.

Práca stimuluje váš mozog a môže vyprodukovať nežiadúci stres. A to je presný opak toho, čo chcete pociťovať pred upadnutím do spánku!

6) Čítanie pútavých príbehov

Mnohí z nás to už zažili. Čítajte zaujímavú novelu a hovoríte si: “Ešte jednu stranu.” No zrazu sú dve hodiny v noci a vstávať máte o štyri hodiny.

Áno, čítanie zaujímavej knihy, eseje alebo novely pred spaním robí zaspanie zložitým. Snáď by tu bolo jedno riešenie – nájdite si na čítanie niečo strašne nudné.

7) Maznanie sa so svojimi domácimi miláčikmi

Ako dieťa som vždy chcel mať pri sebe v posteli svojho obľúbeného psíka. Potom však príde realita, koľko miesta vie zabrať 35 kilová príšerka a ako nevrlá vie byť, pokiaľ ju náhodou v spánku vyrušíte.

Pointou tu je, že spanie s domácim miláčikom dokáže vážne narušiť váš spánok.

8) Vedenie vážnych diskusií

Už ste asi počuli o tom, že do postele by ste nemali ísť naštvaní. Zdá sa, že to naozaj platí. Výskum ukázal, že spanie hneď po hádke alebo traumatickom zážitku zachová tieto emócie až do ranného prebudenia.

Okrem toho ľudské telo je naprogramované tak, že nezaspí v nebezpečných situáciách. Je to obranný mechanizmus.

Preto po takomto zážitku budete mať aj oveľa väčší problém zaspať. Vtedy je lepšie problémy buď neotvárať, alebo ich vyriešiť ešte pred odobratím sa do postele.

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

Tiez sa Vam moze pacit