Jedzte iba najzdravšie tuky. Vaša pamäť bude vo vynikajúcej forme!

Ako sú tuky prospešné mozgu??

Možno ste o tom doteraz nevedeli, no faktom je, že mozog je až zo 60% tvorený práve tukmi. Nie tukovým tkanivom, ako by si to mohol niekto zle vyložiť. Priamo tuky predstavujú základné stavebné prvky nervov. Preto nikoho neprekvapí, že k svojej správnej funkcii potrebuje mozog práve tuky. Hoci mozog predstavuje len malé percento našej telesnej váhy (okolo 2%), spaľuje až 20% všetkej energie. Na to potrebuje ohromné množstvo paliva. Aby zostal mozog zdravý, človek potrebuje prijímať zdravú stravu, ktorá priamo ovplyvňuje jeho vývin v detstve a tiež funkcie počas celého života. Ak naša strava obsahuje dostatok tukov, v tele sa tvorí dostatok ketónov, ktoré dodávajú mozgu energiu a chránia ho pred ochoreniami ako sú Parkinsonova či Alzheimerova choroba.

4 druhy zdravých tukov pre mozog

Naše telá a mozog potrebujú hlavne nasledujúce 4 druhy tukov:

1. Polynenasýtené tuky

Polynenasýtené tuky zahŕňajú esenciálne mastné kyseliny – omega 3 a omega 6. Náš mozog ich potrebuje preto, aby správne fungoval. Výskumy tiež ukazujú, že dostatočný prísun omega 3 mastných kyselín, ktoré si naše telá nedokážu samé vyrobiť, je spájaný s poklesom depresie, úzkosti a ďalších psychických ochorení.

2. DHA

DHA je poddruh omega 3 mastných kyselín. Je dokázané, že pomáha mozgovým funkciám ako sú pamäť a rečové či motorické schopnosti. Zvýšený príjem DHA sa ukázal ako rozhodujúci faktor pre predchádzanie hyperaktivite (ADHD) u detí a pre zvyšovanie inteligencie u detí aj dospelých.

3. Saturované tuky

Donedávna boli saturované tuky najväčším strašiakom, ktorý bol obviňovaný za ukladanie cholesterolu v cievach a vyvolávanie srdcovocievnych ochorení. Saturovaný tuk je pritom základným stavebným prvkom mozgových buniek a je preto pre činnosť mozgu nepostrádateľný. V jednej štúdii sa ukázalo, že ľudia, ktorí jedli dostatok saturovaných tukov, mali oveľa nižšie riziko rozvoja demencie a to až o 36%! Tento druh tukov taktiež poskytuje zdravotné prínosy pečeni, imunitnému systému a navyše pomáha udržiavať v tele hormonálnu rovnováhu.

4. Mononenasýtené tuky

Strava bohatá na mononenasýtené tuky zvyšuje v tele produkciu acetylcholínu – neurotransiteru, ktorý hrá dôležitú úlohu pri učení a pamäti.

5 potravín plné zdravých tukov

1. Avokádo

Mononenasýtené tuky z avokáda zlepšujú mozgové funkcie a podporujú zdravú cirkuláciu krvi. No a dobre prekrvený mozog znamená výkonný mozog.

Okrem mozgu je toto zelené krémové ovocie dobré aj pre vaše srdce, pretože znižuje hladinu cholesterolu v krvi a predchádza tvorbe krvných zrazenín. Tým vás chráni pred infarktom a mozgovou mŕtvicou.

Avokádo obsahuje tiež veľké množstvo draslíka, ktorý pomáha kontrolovať krvný tlak a horčíka, ktorý je zasa spájaný s nižším výskytom srdcových ochorení, hlavne u mužov.

2. Losos

Losos obsahuje vysoký podiel omega 3 mastných kyselín, hlavne spomínanej DHA a tiež EPA. Losos je najlepšie konzumovať dusený alebo ľahko opečený, aby sa čo najviac zachovala integrita jeho omega 3 kyselín.

Ak obľubujete suši, potom máte šťastie – omega 3 kyseliny sú dostupné aj zo surového mäsa.

3. Orechy

Orechy sú zasa výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín a vitamínu E. Obe tieto látky prispievajú k zdravej funkcii mozgu. Oriešky ako sú mandle, pekanové orechy či vlašské orechy vás ochránia pred poklesom kognitívnych funkcií.

4. Celé vajíčka

Vajíčka obsahujú tak saturované tuky ako aj cholín. Ide o látku, ktorá zosilňuje pamäť a celkové zdravie mozgu.

5. Olivový olej

Ide o jeden z najzdravších rastlinných olejov, ktorý si môžete pridať do akéhokoľvek jedla.

Olivový olej zlepšuje pamäť a chráni pred demenciou a kognitívnym útlmom v neskoršom veku.

Tiez sa Vam moze pacit