Pálivá bolesť v krku, na hrudi alebo v hornej časti brucha vyskytujúca sa po najedení? Pravdepodobne aj Vás trápi pálenie záhy.

Pálenie záhy

Na to, aby sme sa mohli problémom pálenia záhy aj ďalej zaoberať, je potrebné pochopiť mechanizmus jeho vzniku. Poďme teda pekne po poriadku. Konzumovaná potrava prechádza z úst cez pažerák do žalúdka, kde je trávená žalúdočnými šťavami. Následne pokračuje do tenkého a hrubého čreva, kde prebieha proces trávenia a vstrebávania živín. Problém a dôvod pálenia záhy sa nachádza na prechode z pažeráka do žalúdka. Konkrétne ide o dolný pažerákový zvierač, ktorého funkciou je otváranie a zatváranie prechodu do žalúdka. Zvierač je sval fungujúci ako taká brána. Tá sa otvorí pokiaľ je potrebné, aby potrava prešla z pažeráka do žalúdka, následne sa zatvorí. Ak je zvierač dysfunkčný a nezatvára sa alebo sa zatvorí nedostatočne, žalúdočná kyselina sa dostáva do pažeráka. Dochádza k refluxu čo spôsobuje nepríjemné pálenie tzv. pálenie záhy.

Príznaky:

  • pálivá bolesť,  ktorá sa zhoršuje v ľahu
  • časté grganie po jedle
  • nevoľnosť
  • brušný diskomfort
  • horkokyslá chuť v ústach –  hlavne v ľahu
  • suchý kašeľ
  • nechutenstvo

Nepríjemný bolestivý pocit nie je všetko

Pokiaľ sa pálenie záhy vyskytuje iba zriedkavo, tak to nemusí mať závažnejšie dôsledky. Väčšinou sa odrazí len vo forme pálivej bolesti, ktorá po čase prejde. Ak však ide o chronický stav objavujúci sa príliš často, hovoríme o Gastroezofagiálnej refluxnej chorobe. Tú nesmieme podceňovať, pretože môže viesť k:

  • poškodeniu sliznice pažeráka
  • zápalu
  • chronickým zmenám – prekancerózam
  • karcinómu pažeráka

Čo môže byť dôvodom?

Kľúčom k úspešnému skoncovaniu s pálením záhy je zistiť, čo je jej dôvodom. Spúšťače sú rôzne a preto je dôležité odsledovať si, čo mohlo pálenie vyvolať. Je to síce dlhodobý proces a vyžaduje veľa pozornosti a úsilia, ale pre liečbu je to veľmi dôležité. Čo ste predtým jedli alebo pili? Boli ste v strese? Zapisujte si podrobne tieto informácie do zošita. Tie totiž môžu byť nápomocné pre odhalenie pravej príčiny a pre následnú liečbu po porade s lekárom.

Medzi najčastejšie príčiny pálenia záhy patrí:

  • tehotenstvo
  • fajčenie
  • alkohol
  • sladké nápoje, džúsy
  • káva (odporúča sa skôr zelená káva)
  • pikantné jedlo
  • čokoláda
  • mastné jedlo
  • veľké porcie
  • prejedanie sa pred spaním
  • kombinácie rôznych druhov jedál po sebe
  • citrusové ovocie
  • cvičenie bezprostredne po najedení
  • rôzne druhy liekov

Čo pomôže od pálenia záhy?

1. Vyhnite sa spúšťačom

Pokiaľ viete čo pálenie záhy vyvolalo, snažte sa to obmedziť. Ak to je určitý typ jedla alebo nápojov – nekonzumujte ich a znížte ich výskyt v jedálničku na minimum. Nahraďte ich superpotravinami, ktoré vám problémy nerobia. Pokiaľ ide o fajčenie, skoncujte s týmto zlozvykom čo najskôr!

2. Zdravo sa stravujte počas celého dňa

Namiesto jednej veľkej porcie jedla jedzte radšej pravidelne, častejšie a menšie porcie. V žiadnom prípade sa neprejedajte. Stavte na kvalitu surovín, vyhýbajte sa mastným vysokokalorickým jedlám. V skratke, dodržujte zásady zdravého stravovania.

3. Nejedzte pred spaním

Máte tendenciu si po jedle pospať alebo jedávať neskoro v noci? Aj tento zlozvyk vám možno spôsobuje pálenie záhy. Snažte sa jesť maximálne 2 – 3 hodiny pred spaním a na večer voľte radšej ľahšie stráviteľné jedlá. Nielen jedenie pred spaním môže spôsobiť šarapatu. Obmedzenie sa týka aj pitia alkoholických drinkov v neskorých večerných hodinách. Vyskúšajte zmeniť polohu spánku: hlava a hrudník by mala byť o kúsok vyššie než zbytok tela.

4. Jedzte viac rýb, chudého mäsa, menej mastných rezňov

Konzumácia mastného a vyprážaného jedla je jeden z najčastejších dôvodov vzniku pálenia záhy. Pokiaľ je to aj vašim problémom, odporúčame niekoľkokrát do týždňa vymeniť vyprážané mäso  a hamburger za kvalitný kus ryby, morčacieho, kuracieho alebo hovädzieho mäsa. Nevyprážajte jedlo v mori oleja, ale radšej grilujte alebo pečte v rúre na kúsku masla, troche olivového alebo kokosového oleja.

5. Zaraďte do jedálnička viac zelenej

Špenát, brokolica, špargľa a všetky druhy koreňovej zeleniny sú vhodné do jedálnička ľudí s refluxom. Zeleninou doplňte každé jedlo dňa.

6. Jedzte viac feniklu

Fenikel s pH 6,9 (zásaditá potravina) sa spája so zlepšením žalúdočných funkcií. Jedinečnou chuťou fenikla obohaťte aj vašu kuchyňu. Odporúčame vyskúšať feniklovú pomazánku, feniklový šalát alebo si uvarte feniklovú polievku.

7. Ovsené vločky na ráno

Začnite deň správnymi raňajkami. Za surovinu, ktorá nespôsobuje reflux a je pre tráviaci trakt ľahko stráviteľná patria ovsené vločky. Pokiaľ sa vám často stáva, že máte ráno pálenie záhy kvôli zle zvoleným raňajkám, tak stavte na istotu. Ovsené vločky budú pre vás jednoznačne vhodnejšie.

8. Zázvor

Zázvor nachádza uplatnenie aj pri gastroezofagiálnom refluxe. Nakrájajte zázvor na kocky alebo ho nastrúhajte a zalejte horúcou vodou. Takýmto spôsobom si urobte domáci čaj,  pridajte ho do rôznych omáčok. Využívať zázvor na boj so zažívacími problémami sa odporúčalo už v dávnej minulosti. Jeho účinok je priam zázračný.

9. Skúste banán, melón a ananás

Ide o druhy ovocia, ktoré dobre zasýtia a považujú sa za skvelé potraviny pre ľudí trpiacich pálením záhy. Avšak každý organizmus môže zareagovať rôzne. Objavujú sa aj údaje, že po konzumácií tohto ovocia sa reflux zhoršil. Určite by ste to mali vyskúšať na vlastnej koži a zistiť ako toto ovocie funguje na vás.

10. Schudnite

Vedeli ste, že aj obezita má vplyv na gastroezofagiálny reflux? Čím vyššia je vaša hmotnosť, tým je vyššia pravdepodobnosť vzniku tohto problému. Ide teda o dôležitý rizikový faktor a preto strata kíl, ktoré máte navyše napomôže zmierniť príznaky. Odporúčame kombináciu vyváženej stravy, správnej diéty a pohybu. Pozor však na cvičenie s plným žalúdkom. Môžete si navodiť samotné pálenie záhy. Minimálne 1 – 2 hodiny pred tréningom nejedzte!

 

Tiez sa Vam moze pacit