Pokožku môžeme počas horúcich letných dní chrániť konzumáciou potravín, ktoré podporujú jej prirodzený ochranný faktor.

UV faktor zvnútra

Pred slnkom sa obyčajne chránime zvonka. Natierame sa krémom pred opaľovaním a mliekom po opaľovaní, aby sme sa zbavili škodlivého pôsobenia čoraz silnejších lúčov. Súčasne si však na pokožku, najväčší orgán tela, nanášame krémy, ktoré nás síce do istej miery ochránia pred UV lúčmi, no v mnohých prípadoch nás zahltia chemikáliami, ktorým by sme sa mali radšej vyhnúť.

Jedlom proti popáleniene

Pokožka tela sa však dá chrániť nie len zvonka, ale i zvnútra. Prítomnosť antioxidantovv potravinách totiž zabezpečuje prirodzený ochranný faktor pred slnkom. Rezeň, napolitanka ani krajec chleba nám v tomto prípade nepomôžu, no vyvážený príjem nižšie uvedených potravín a ich dlhodobá konzumácia vybavia pokožku nášho tela kvalitným ochranným štítom a zabránia jej predčasnému poškodzovaniu.

Svetlé, farebné, šťavnaté alebo chrumkavé? Vyberte si sami!

1. Červené paradajky

Zdroj lykopénu, rastlinného antioxidantu, ktorý neutralizuje voľné radikály. Často sa v tele objavujú po pridlhom pobyte na silnom slnku. V praxi lykopén minimalizuje zápalové odpovede na UV lúče a predchádza začervenaniu pokožky.

2. Červený melón

Má dokonca o 40 % viac lykopénu ako paradajky. Je tou najlepšou letnou ochranou pred slnkom, pretože okrem ochrany buniek v pokožke zabezpečí organizmu i vysoký príjem mimoriadne kvalitnej tekutiny bohatej na minerály a antioxidanty.

3. Farebné hrubostenné papriky

Obsahujú prirodzené pigmenty, ktoré sa nazývajú karotenoidy. Keď sa dostanú do tela, zmenia sa na vitamín A a pomáhajú chrániť bunky v pokožke tak, že bránia poškodeniu tukovej vrstvy obklopujúcej všetky bunky v pokožke.

4. Citrusy

Hoci citróny, limetky, pomaranče ani grepfruity u nás nerastú, nájdeme ich už prakticky v každých potravinách. Ich výhodou je vysoký obsah vitamínov C a E, ktoré prispievajú k zdraviu pokožky a chránia nás pred popáleninami od slnka. Vďaka vysokému obsahu antioxidantov pôsobia preventívne dokonca i pred rakovinou kože.

5. Mrkva

Je jedným z najlepších zdrojov beta-karoténu, ktorý pokožku chráni od poškodenia spôsobeného voľnými radikálmi, častému následku opaľovania. Ak mrkvu konzumujeme napríklad v podobe mrkovovo-pomarančovej šťavy, pridruží sa k beta-karténu i vitamín E a ochrana pred slnečnými popáleninami je ešte intenzívnejšia.

6. Mandle

Sú jedným z najlepších zdrojov vitamínu E, kľúčového vitamínu pre hydratovanú pokožku. Obsahujú i kvercetín, ktorý pokožku chráni pred UV poškodením spôsobujúcim vrásky a stratu kolagénu. Keď teda najbližšie pôjdete na pláž alebo na kúpalisko, zabaľte si do ruksaku i vrecko mandlí. Na rozdiel od krémových čokoládových snackov či slaných pomazánok sa nerozpustia ani nepokazia.

7. Červené hrozno

Fytonutrienty v hrozne spomaľujú tvorbu deštruktívnych reaktívnych foriem kyslíka, spájaných s poškodeniami pokožky od slnka, s rakovinou kože a s odumieraním buniek. Podobne ako mandle, aj červené hrozno obsahuje vzácny kvercetín.

8. Granátové jablko 

Šťava z granátových jabĺk, ktoré sa za účelom skvalitnenia zdravia používali už v starovekom Egypte, je jednou z najvhodnejších tekutín na horúce slnečné dni, pretože obsahuje takmer bezkonkurenčné množstvo antioxidantov.

9. Ľan 

Je kráľovskou pokladnicou omega-3 mastných kyselín, ktoré chránia pokožku pred popáleninami od slnka, redukujú začervenanie a zápaly objavujúce sa po dlhom pobyte na silnom slnku a pomáhajú v boji proti rakovine kože. Keď si budete v najbližšie horúce ráno robiť zelené smoothie, pridajte si do neho  jednu alebo dve polievkové lyžice ľanového oleja. Pobyt na silnom slnku tak bude pre vašu pokožku o niečo znesiteľnejší.

10. Jahody

Obsahujú silnú kombináciu vitamínu C a antioxidantov, ktoré nie sú užitočné iba v prevencii popálenín spôsobených slnkom, ale i v prípade, že k popáleniu už prišlo. Užitočné sú zvonka i zvnútra: kombinácia ich konzumácie a potierania popáleného miesta by mala priniesť rýchlejšie hojenie a úľavu od pálenia a svrbenia.

Tiez sa Vam moze pacit