Sedíte dlhé hodiny? Toto sa po čase stane vášmu telu.

Odhaduje sa, že sedavý spôsob života uberie človeku až 8 rokov zo života. To je toľko času, ako ste strávili návštevou základnej školy! Ako čas beží, vaše najväčšie svaly začínajú podliehať atrofii, metabolizmus sa spomaľuje. V prípade, že sa k tomu pridá ešte aj stres, je to hotový recept pre pohromu.

Sedenie je pre vás zničujúce

Dlhodobé vysedávanie je pre ľudské telo doslova zničujúce. Len si vezmite, ako vyzerá bežný deň súčasného človeka – ráno sedíte v aute cestou do práce, tam strávite 6 až 8 hodín sedením, potom opäť sedíte v aute cestou domov. Večer unavení si zasa sadnete na gauč a strávite sedením ďalšie hodiny pozeraním televízie. Sedavý spôsob života a jeho vplyv na zdravie sa začína označovať za „nové fajčenie“. Ide doslova o epidémiu, ktorá postihuje obrovské množstvo ľudí.

Dlhodobé sedenie pre vás znamená:

  1. cukrovka
  2. obezita
  3. zlý cholesterol

Postavenie sa, strečing či chodenie sú výbornými spôsobmi, ako aspoň sčasti negovať niektoré hrozné zdravotné problémy, ktoré so sebou prináša dlhé sedenie. Môžete dokonca cvičiť aj takzvanú stolnú jogu, aby ste zvýšili cirkuláciu v končatinách.

Prečo je dlhé státie taktiež zlé

Ako sme už uviedli, sedenie je pre zdravie hrozné, no dlhodobé státie nie je o nič lepšie. Posledným módnym výstrelkom je zmena od klasických stolov ku stolom, za ktorými sa stojí. Avšak experti tvrdia, že takáto trvalá zmena je rovnako zlým nápadom. Dlhé státie totiž môže neprimerane zaťažiť vašu obehovú sústavu. Mnoho ľudí má s dlhodobým státím ťažkosti. Navyše, môže to vytvárať neprimerané preťaženie bedrových kĺbov, kolien a členkov, čo výrazne zvyšuje riziko artritídy a problémov s kĺbmi.

Čo teda robiť?

Riešením sa zdá byť prerušovanie sedenia a častejšie prechádzky, či už po kancelárií alebo vonku. To samozrejme často nie je možné. V takom prípade sa odporúča vykonávanie rôznych stolných cvičení. Príklady takýchto cvičení nájdete v nasledovnom videu (je síce v angličtine, ale dostatočne názorné pre porozumenie):

Nemôžete stále sedieť a tiež nemôžete ani stále stáť. Je dobré mať v práci prispôsobivý stôl, ktorý má flexibilné nohy a dá sa vysúvať. Takto za ním môžete sedieť aj stáť.

Okrem toho tu je niekoľko ďalších odporúčaní, čo môžete urobiť pre svoje zdravie a obmedziť tak negatívny vplyv dlhého vysedávania:

  • stolová joga
  • mítingy, počas ktorých sa prechádzate
  • pravidelné prechádzky, najlepšie ak sú naplánované vo vašom dennom kalendári v počítači, ktorý vás upozorní, keď na ne nadišiel čas
  • cvičenie po práci
  • tancovanie počas prestávok 
  • meranie si času koľko cez deň sedíte
  • mať pri sebe len malú fľašu alebo pohár s vodou 
  • návšteva telocvične po práci

Tiez sa Vam moze pacit