Vedeli ste, čo dokáže banánová šupka s obvodom vášho pásu? Určite ju už viac nevyhadzujte!

Ľudia zvyčajne vyhadzujú banánovú šupku, pretože si myslia, že len dužina obsahuje všetky dobré živiny, minerály či vitamíny. To však vôbec nie je pravda. V skutočnosti viac než polovica všetkých dôležitých nutričných látok sa nachádza práve v banánovej šupke. Preto, ak ste doteraz banánovú šupku vyhadzovali, robili ste veľkú chybu! V mnohých častiach sveta je zvykom, že tam ľudia konzumujú celé banány, vrátane šupky. Časom tiež prišli na množstvo ďalších spôsobov, ako ju využiť. Okrem iných vecí je banánová šupka veľmi vhodná na chudnutie. No a práve o tomto jej využití si povieme viac v tomto našom dnešnom článku.

Ako vám banánová šupka pomôže schudnúť?

Poďme sa teraz pozrieť na to, čo všetko obsahuje šupka z jedného priemerne veľkého banánu a ako to prospieva chudnutiu:

12% dennej odporúčanej dennej dávky vlákniny – vláknina pomáha tráveniu a znižuje riziko cukrovky. Telo tak lepšie využíva energiu zo stravy a neukladá ju do tukov.

17% dennej odporúčanej dávky vitamínu C – tento vitamín výrazne posilňuje imunitu. Dobrá imunita je základom fyzického aj duševného zdravia, čo je pri chudnutí dôležité.

20% dennej odporúčanej dávky vitamínu B6 – uvedený vitamín je veľmi potrebný pri premene potravy na energiu. Neefektívny metabolizmus vedie k ukladaniu tukov.

12% dennej odporúčanej dávky draslíka – draslík pomáha deleniu buniek, tkanív a obnove orgánov v celom tele.

8% dennej odporúčanej dávky horčíka – horčík je extrémne dôležitý pri telesnej produkcii energie, regulácii glukózy v krvi a udržiavaní zdravého krvného tlaku.

Ak skonzumujete dužinu banánu spolu so šupkou, získate tak dvojnásobok všetkých vyššie uvedených nutričných látok.

Banány navyše obsahujú aj trochu vitamínu B12 (ktorý sa inak nachádza takmer výlučne v mäse), čo ocenia hlavne vegetariáni.

Aký banán je najlepší – žltý alebo zelený?

Možno ste už počuli rôzne diskusie o tom, či sú lepšie zrelé alebo ešte nie celkom zrelé banány.

Čo sa týka chudnutia, tak tu sa viacej hodia skôr zelenšie banány (samozrejme nie úplne zelené, ktoré sú trpké a nedajú sa veľmi jesť).

Mierne nedozreté banány obsahujú totiž vyšší podiel prebiotík (vlákniny). Zelenšia, respektíve zeleno-žltá šupka banánu okrem toho pomáha zvyšovať hladinu serotonínu a dopamínu v krvi.

Ide o hormóny, ktoré vo vás nabudzujú pocit šťastia a relaxácie, čo je významné hlavne pre kontrolu emočného či impulzívneho jedenia.

Ak vám nechutia nedozreté banány, potom samozrejme môžete konzumovať aj žlté. Vyhýbajte sa však príliš prezretým, pretože tie majú najvyšší podiel ovocných cukrov.

Ako konzumovať banánovú šupku?

Vo všeobecnosti platí, že šupky nielen banánov, ale každého ovocia obsahujú vyšší podiel prospešných fytonutrientov. Tie im dodávajú aj horkejšiu chuť. Pred konzumáciou šupky je vhodné ju dobre umyť namočením vo vlažnej vode na 5 až 10 minút s pridaním octu alebo sódy bikarbóny. Tým ich zbavíte pesticídov a látok, ktorými ich predajcovia a pestovatelia postrekujú. Banány je najlepšie umyť ešte predtým, než sa ošúpu. Šupky potom môžete konzumovať nasledovnými spôsobmi:

  1. Odrežte obe konce a šupku rozmixujte v mixéri s ostatnými surovinami pri príprave smoothies.
  2. Šupku môžete chvíľu povariť vo vode a pripraviť si takto banánový čaj.
  3. Banánovou šupkou sa dajú nahradiť zemiaky počas prípravy varených jedál.

Tiez sa Vam moze pacit