Zaujíma vás, ktoré ovocie je najzdravšie a aké prospešné látky obsahuje vaše obľúbené? Prinášame zoznam dvadsiatich najzdravších druhov ovocia.

Tu je zoznam:

1. Jablko

Možno ste sa už stretli s tým, že vám dobrovoľníci v meste darovali jablko pre zdravie. Jablko je totiž celoročne dostupné a chutné ovocie, ktoré sa považuje za symbol prevencie mnohých ochorení. Nie je tomu tak pre nič za nič.

Jablko obsahuje veľké množstvo vlákniny, a široké spektrum vitamínov (A, B, C, K, E), kyselinu listovú a pantoténovú, sodík, železo, draslík, horčík, vápnik a mangán. Jablká patria k ovociu s nízkou energetickou hodnotou – sú vhodné aj do diéty.

2. Granátové jablko

Máte problémy s erekciou? Skúste siahnuť po tejto “prírodnej viagre” a zaraďte ju do svojho jedálnička. Granátové jablko je silný antioxidant a môže pomôcť zvrátiť oxidačné poškodenie v cievnom systéme. Hrá tak významnú úlohu v schopnosti dosiahnuť a udržať erekciu.

3. Hrozno

Hrozno zaraďujeme medzi ovocie s vysokým glykemickým indexom a práve preto sa odporúča ako skvelá potréningová desiata. Jeho hlavnou úlohou je doplniť vyčerpané zásoby glykogénu po namáhavom tréningu. Je bohaté na vitamíny E, A, C, B6, kyselinu listovú a veľké množstvo minerálov  Je spájané s antioxidačným účinkom pri nádorových ochoreniach. Prispieva k spomaleniu rastu nádorových buniek, zabraňuje ich vzniku.

4. Citrón

V mnohých článkoch a typoch ako schudnúť sa odporúča začať deň vodou s citrónom. Prečo? Citrónová šťava pomáha rozkladať tuky a stimuluje tráviace šťavy, podporuje funkciu pečene a žlčníka. Ďalšie zdraviu prospešné zložky citróna sú vitamíny (C, E, A, B), voda, železo, vápnik, meď, sodík, draslík, omega 6 mastné kyseliny a kyselina pantoténová.

5. Banán

Banán obsahujúci horčík, draslík, vápnik, zinok, mangán, katecholamíny a vitamín E, je typ ovocia, ktorý by si kvôli veľkému množstvu pozitívnych účinkov zaslúžil osobitný článok. Spomenieme teda aspoň niektoré. Chráni pred svalovými kŕčmi v nohách pri cvičení alebo aj počas spánku. Zmierňuje poalkoholickú opicu a ranné nevoľnosti, keďže stabilizuje hladinu cukru v krvi medzi jednotlivými jedlami. Zmierňuje svrbenie po uštipnutí hmyzom, chráni nás pred rakovinou obličiek, osteoporózou a slepotou.

6. Grapefruit

Je vynikajúcim zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha podporovať imunitný systém a môže pomôcť znížiť náchylnosť na prechladnutie. Tiež zabraňuje poškodeniu voľnými radikálmi, ktoré spúšťajú zápal a poškodzujú cievy.

Zložkou grapefruitu je aj pektín, rozpustná vláknina, ktorá bola preukázaná v schopnosti spomaliť progresiu aterosklerózy. Práve z týchto dôvodov je konzumácia grapefruitu prospešná pre podporu kardiovaskulárneho zdravia.

7. Jahody

Tieto drobné šťavnaté pochúťky zo záhrady majú okrem sladkej chuti oveľa viac čo ponúknuť. Dokonca je jahoda v mnohých ázijských krajinách považovaná za kráľovnú záhrady. Pokiaľ chcete schudnúť odporúča sa obmedziť prísun sacharidov. Neplatí to však pre jahody. Tajomstvo je ukryté v červenom farbive obsahujúce antokyány, ktoré stimulujú spaľovanie uloženého tuku a tiež v tom, že jahody sú nizkokalorické.

8. Brusnice

O ich účinkoch vedeli už indiáni, ktorí ich sušili na horšie časi. Pozitívny vplyv na zdravie sa spája hlavne s liečbou močových infekcií a ochorení obličiek. Častokrát ide o prevenciu alebo lekárom odporúčanú liečbu, kedy je vhodné jesť alebo piť brusnicovú šťavu. Látky v brusniciach zabraňujú baktériám usadiť sa a premnožiť sa v močovom mechúre. Brusnice tiež znižujú tvorbu škodlivých kyselín v ústach a tak zabraňujú rastu mikroorganizmov, ktoré kyslé prostredie úst obľubujú a teda chránia pred vznikom zubného kazu.

9. Čučoriedky

Čučoriedky, malé lesné ovocie, sú skvelým  zdrojom vitamínu K, A, B1, B2, C, E, kyseliny pantoténovej, jablčnej, citrónovej, vlákniny, mangánu a ďalších antioxidantov. Vedeli ste, že jedenie čučoriedok posilňuje mozog? Mnohí ich označujú ako neuro-liečivá a to hlavne kvôli vysokému množstvu fenolov a kyseliny gálovej. Chránia mozog pred degeneráciou, zlepšujú pamäť a motorické funkcie. Čučoriedky sú vynikajúcim domácim liekom na akné tým, že pomáhajú obnoviť hormonálnu rovnováhu. Vzhľadom na vysoký obsah antokyanínov, môžu znížiť riziko srdcových ochorení a zlepšiť kardiovaskulárne zdravie.

10. Ananás

Jednou z jeho pozitívnych vlastností je schopnosť znížiť zápal kĺbov a svalov, ktoré súvisia s artritídou. Ananás obsahuje vzácny proteolytický enzým bromelaín, ktorý má protizápalové účinky a vedie k zníženiu príznakov a symptómov artritídy. Ako väčšina druhov ovocia, tak aj ananás je bohatým zdrojom vlákniny. To znamená, že jesť zdravé množstvo ananásu môže byť prevenciou pred množstvom tráviacich problémov ako je: zápcha, hnačka, syndróm dráždivého čreva.

11. Marhuľa

Vďaka obsahu vlákniny sú marhule prospešné pre zdravie srdca. Sú užitočné pri znižovaní LDL v tele, čím sa znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Súčasne dochádza k zvýšeniu hladiny HDL (dobrého cholesterolu).

Draslík obsiahnutý v marhuliach je potrebný na udržanie hladiny krvného tlaku. Nedostatok draslíka zvyšuje riziko vzniku hypertenzie a infarktu. Ďalej obsahujú veľké množstvo antioxidantov a známy beta karotén, ktorý má v tele ochrannú funkciu pokožky pred slnečným žiarením a dodáva jej pigment..

12. Acai

Acai berry je exotické ovocie, ktorého konzumácia zažíva popularitu viac než kedykoľvek predtým. Viete aké sú jeho zdravotné benefity? Vysoký obsah vitamínov a antioxidantov môže spomaliť starnutie, zlepšuje imunitu a zdravie pleti. Bobule acai obsahujú zdravé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré okrem zníženia hladiny zlého cholesterolu zvyšujú výdrž a hladinu energie. Majú pozitívny vplyv na depresívne stavy.

13. Čerešne

Sezónne ovocie, ktoré nielen že dobre chutí, ale je aj zdravé. Pokiaľ ste diabetik a musíte byť striedmy v príjme sacharidov, čerešne sú vďaka nízkemu GI vrelo odporúčané. Pozitívny účinok na zdravie súvisí aj s vysokým obsahom antokyanov, pigmentov čerešní, ktoré sa podieľajú na znižovaní vysokých hladín cholesterolu a krvného tlaku. Čerešne sú tiež dobrým zdrojom melatonínu, ktorý pomáha regulovať cyklus spánku a zvyšuje jeho kvalitu. Pomáhajú odvrátiť prvotné príznaky Alzheimerovej choroby a posilňujú pamäť. Zaujímavý je aj účinok na svalstvo a bolesť po ťažkom tréningu.

14. Slivky

Cítite únavu a ospalosť počas celého dňa? Pomôžu vám slivky. Určite ste ani netušili, aký vynikajúci účinok majú na fyzický a psychický stav. Po konzumácií aspoň 5 sliviek denne dochádza k eliminácií fyzickej a psychickej únavy. Slivky pôsobia ako sedatíva, upokojujú svaly a zlepšujú spánokPokiaľ trpíte zápchou a neviete si rady, siahnite po slivkách. Tie majú mierny preháňavý účinok, schopnosť redukovať plyny a prečisťujú črevá.

15. Kiwi

Ženy nám určite dajú za pravdu, že kiwi je ovocie, ktoré sa veľmi často pridáva do domácich receptov na pleťové masky. Je totiž dôležitým zdrojom vitamínu C, ktorý pracuje v našom tele ako antioxidant, chráni pleť pred slnkom, vyhladzuje vrásky a zlepšuje celkovú štruktúru pokožky.

Vláknina a draslík v kivi podporuje zdravie srdca. Zvýšenie príjmu draslíka spolu so znížením príjmu sodíka môžeme znížiť riziko srdcovocievnych ochorení, znížiť riziko mŕtvice a zachovať kostnú denzitu.  Kiwi má aj protizápalové účinky a do popredia sa dostáva aj jeho pozitívny vplyv na liečbu syndrómu dráždivého čreva a zažívacích porúch. Ďalšie zdraviu prospešné účinky kiwy sú napríklad ochrana proti makulárnej degenerácií, antioxidačný účinok a zmiernenie príznakov astmy, či respiračných infekcií.

16. Hruška

Vedeli ste že konzumácia hrušiek môže pomôcť pri chudnutí a znížiť riziko vzniku rakoviny, vysokého krvného tlaku, cukrovky a srdcových chorôb? Pokiaľ ľudia chudnú, snažia sa vylúčiť všetky druhy sacharidov, dokonca aj tie z ovocia. Avšak hruška je nízkokalorické ovocie bohaté na živiny, ktoré dokonca navodzuje pocit sýtosti. Čo sa týka diabetu, hruška je vďaka obsahu vlákniny spojená s nižším rizikom vzniku cukrovky a zabezpečuje stabilnejšie hladiny cukru v krvi. Hrušky majú vysoký obsah vitamínu A.

17. Pomaranč

Šťavnaté a sladké citrusové ovocie bohaté na vitamín C. Ten je dôležitý pre správnu funkciu imunitného systému, pre prevenciu prechladnutia a neutralizáciu voľných radikálov, ktoré stoja za vznikom chronických ochorení ako je napríklad rakovina a srdcové ochorenia. Beta-karotén, antioxidant v pomarančoch, chráni bunky pred poškodením a pomáha predchádzať príznakom starnutia. Pomaranč obsahuje karotenoidy, ktoré sú premenené na vitamín A a pomáhajú predchádzať makulárnej degenerácie.

18. Papája

Lákavo vyzerajúce exotické ovocie, ktoré má mnoho zdravotných benefitov. Najnovšie sa zistila minimalizácia rizika vzniku astmy u ľudí, ktorí papáju zaraďujú pravidelne do jedálnička. Môže sa to beta-karotén, ktorý je okrem iného obsiahnutý aj v marhuliach či mrkve. Medzi ďalšie výhody zaraďujeme zníženie rizika ochorení srdca, podporu hojenia rán a prevenciu infekcie. Papája je vďaka vitamínu A tiež prospešná pre zdravie a rast vlasov.

19. Egreš

Ovocie, ktorého pôvod siaha až do Indie, kde je strom uznávaný ako posvätný. Ide o veľmi výživné kyslé plody, ktorých konzumácia zabezpečí príjem obrovského množstva živín: draslík fosfor, mangán, meď, horčík, vápnik, vitamíny A, B1, B2, B6, C, E, kyselinu listovú a pantoténovú.

 

20. Kaki

Ovocie zaujímavého vzhľadu a ešte zaujímavejšej chute. Skúsili ste už niekedy tento typ ovocia? Ak nie, určite vám ho odporúčame. Kaki má stredne vysoký obsah kalórií a veľmi nízky obsahom tukov. Jeho hladká mäsitá textúra je veľmi dobrým zdrojom vlákniny, okrem ktorej obsahuje ešte antioxidanty a vitamíny (A,C,B6). Kaki je veľmi vhodným ovocím do diéty, pretože znižuje chuť na cukor. Odporúča sa jesť hlavne pred tréningom, aby všetok cukor bol absorbovaný a premenený na energiu.

Ktoré ovocie je teda najzdravšie? Nevieme…

Ako ste sa mohli dočítať v tomto článku, konzumácia ovocia v akejkoľvek podobe je pre telo veľmi priaznivá. Všeobecne sa odporúča zaradiť do jedálnička minimálne jeden kus ovocia denne a to aj počas diéty na chudnutie. Keďže každý druh ovocia má iný obsah živín, odporúčame čo najväčšiu pestrosť. 

Tiez sa Vam moze pacit