POZOR! 10 varovných príznakov chorej pečene

pecene pecene

Pečeň považujeme za jeden z najdôležitejších orgánov tela. Aj svojou veľkosťou patrí medzi najväčšie. Nachádza sa v hornom pravom kvadrante brušnej dutiny a čiastočne je chránená rebrami. Ochorenia pečene si vyžadujú pozornosť, pretože sú pomerne časté, a nezriedka prebiehajú skryto, nepozorovane.

Pečeň človek potrebuje na viacero dôležitých funkcií, bez ktorých nedokáže žiť. Preto by ste sa o ňu mali dobre starať a nezanedbávať ju.

Typické ochorenia pečene

Podľa expertov existuje vyše 100 rôznych ochorení, ktoré môžu tento orgán postihnúť.

Ide napríklad o:

  • alkoholické poškodenie pečene
  • vírusové hepatitídy A, B a C
  • stukovatenie pečene
  • cirhóza
  • neodbúravanie kyseliny močovej (spôsobujúce dnu)
  • mnohé ďalšie

Skoré príznaky chorej pečene sú nevýrazné, nešpecifické a ľahko sa prehliadnu, pretože môžu pripomínať iné ochorenia.

Preto je veľmi dôležité vedieť tieto príznaky včas rozpoznať, aby ste sa o pečeň mohli začať viac starať a progresiu ochorenia dokázali zastaviť.

Varovné príznaky, že je čosi zle s vašou pečeňou

Medzi takéto skoré príznaky patria nasledovné zdravotné ťažkosti:

  1. chronická únava
  2. letargia
  3. úzkosť a depresia
  4. zlé trávenie
  5. bolesti hlavy
  6. chronické bolesti svalov a kĺbov
  7. akné a iné kožné problémy
  8. plynatosť, nafukovanie
  9. hnačka, zápcha
  10. hormonálna nerovnováha

V prípade, že sa uvedené príznaky u vás vyskytnú, neignorujte ich. Je dobré vtedy pre istotu vyhľadať lekársku pomoc.

A nezabúdajte na to, že sa jedná len o niektoré príznaky chorej pečene. Iní ľudia môžu napríklad mať problémy schudnúť, aj keď pravidelne cvičia alebo jedia zdravú stravu.

Ak zlepšiť funkciu a zdravie pečene?

Tu sa teraz natíska otázka: Dobre, ak sa u mňa tieto ťažkosti vyskytnú, čo s tým môžem urobiť?

V prvom rade by ste mali dávať pozor na to, čo konzumujete. A po druhé, je potrebné urobiť nejaké ďalšie zmeny vo vašom spôsobe života.

Tu je zopár tipov, čo by ste mali robiť:

1. Uistite sa, že pijete dostatok tekutín.

2. Vyhýbajte sa spracovaným potravinám. Snažte sa uprednostniť bio potraviny, ktoré neobsahujú príliš veľa sodíka a ďalších toxických látok.

3. Jedzte celé potraviny (mäso namiesto mäsových výrobkov ako klobásy a salámy), zrnoviny, fermentované potraviny, orechy a semená.

4. Vylúčte zo stravy oleje, ktoré spôsobujú zápaly – repkový, kukuricový, sójový či slnečnicový. Dôvodom je ich nadmerný objem omega-6 mastných kyselín.

5. Konzumujte zdravé tuky (maslo, avokádo a oleje ako: kokosový, ľanový, olivový, konopný).

6. Eliminujte zo stravy spracované cukry.

7. Jedzte veľa vlákniny: chia semienka, artičoky, avokádo, brokolica, ružičkový kel, atď.

8. Znížte príjem fruktózy (ovocného cukru) na 20 gramov za deň.

Záver

Takže, tuto máte všetko pohromade – varovné signály, príznaky a odporúčania na zlepšenie zdravia vašej pečene.

Dúfame, že vám padne tento článok na úžitok. Nezabudnite ho tiež zdieľať so svojimi priateľmi a známymi, na ktorých vám záleží.

Tiez sa Vam moze pacit