7 možných dôvodov nepravidelnej alebo vynechanej menštruácie

Počas menštruácie mnoho žien zažíva kŕče, zmeny nálad, nafukovanie a iné potiaže.

Nepravidelná menštruácia môže byť tak isto veľmi znepokojivá – najmä vtedy, ak sa žena nepokúša otehotnieť. Tá môže spôsobiť ďalšie zdravotné ťažkosti spojené so zbytočným stresom.

Milé dámy, možno vám pomôžeme zahnať obavy. Ponúkame vám zopár dôvodov, ktoré môžu mať vysoký vplyv na nepravidelnosť vašej menštruácie.

1. Stres

Mnoho štúdií potvrdzuje, že stres nás ovplyvňuje nie len po psychickej, ale aj po telesnej stránke.

Mnoho chorôb a zdravotných ťažkostí je v súčasnosti prepojených so stresom a nepravidelná menštruácia je jednou z nich.

Keď sme v strese, hladina hormónov v našom tele klesá, čo u ženy môže narušiť ovuláciu a následne aj menštruačný cyklus – tento stav sa nazývasekundárna amenorea.

Zníženie stresu alebo aspoň nájdenie účinného spôsobu, ako ho zvládať, vám môže pomôcť nastaviť menštruáciu opäť na normálny cyklus.

V období zvýšeného stresu vám rozhovor s terapeutom alebo dočasné užívanie upokojujúcich liekov (prípadne prírodných bylinných doplnkov, ako napríklad ženšen) pomôžu lepšie zvládať stres a následne dopomôžu k tomu, aby sa váš cyklus vrátil do normálu.

2. Priveľa cvičenia

Amenorea môže vzniknúť aj pri nadmernom cvičení. Je to bežné u žien, ktoré sú „závislé“ na cvičení – u atlétok alebo u veľmi chudých žien s nízkou hladinou tuku.

Nepravidelná menštruácia prichádza i vtedy ak žena v krátkom čase priveľa schudne, pretože chudnutie ovplyvňuje hladinu hormónov.

Keď človek cvičí hladina tuku v tele klesá, a keďže menštruačný cyklus závisí práve od hladiny tuku v ženskom tele, jeho pokles má výrazný vplyv na (ne)pravidelnosť menštruácie.

Priveľa cvičenia môže niekedy viesť až k zvýšenej hladine estrogénu, čo spôsobuje hormonálnu nerovnováhu. Tá sa následne odzrkadlí na nepravidelnom cykle.

Vyrovnaný životný štýl je naozaj nevyhnutný.

Dbajte teda na dobrú a nutrične hodnotnú životosprávu a snažte sa mať vždy dostatočné množstvo proteínu, ovocia a zeleniny, orechov, celozrnných výrobkov bohatých na vlákninu a zdravé tuky.

Pamätajte však, že strava nie je všetko. Nedostatok spánku, priveľa alkoholu a fajčenie majú tiež negatívny vplyv na vaše zdravie.

3. Nadváha a podvýživa

Ani jedno ani druhé nie je pre telo dobré.

Pri nadváhe vám tukové tkanivo produkuje zvýšené množstvo estrogénu čo, už ako vieme, má vplyv na menštruačný cyklus.

Takisto, druhým extrémom je podvýživa, kedy je hladina estrogénu taká nízka, že telo prestáva ovulovať (vypúšťať vajíčka z vaječníkov), čo vedie k vynechaniu alebo aj úplnému zastaveniu menštruačného cyklu.

Pamätajte, že vyvážená strava je kľúčom k pravidelnej menštruácii a ak máte akýkoľvek stravovací problém, konzultuje ho s lekárom.

4. Štítna žľaza

Ťažkosti spojené so štítnou žľazou majú tiež často za následok nepravidelný menštruačný cyklus.

Štítna žľaza (hormonálna žľaza) hrá významnú rolu v metabolizme, ovplyvňuje rast a vývin ľudského organizmu. Pravidelným uvoľňovaním hormónov do krvi totiž pomáha regulovať mnohé telesné funkcie.

Ťažkosti so štítnou žľazou bývajú prepojené s ovulačnou dysfunkciou z dôvodu veľkého množstva interakcií medzi štítnou žľazou a reprodukčným systémom v ženskom tele.

V prípade prvého podozrenia na štítnu žľazu, ihneď kontaktuje svojho lekára.

5. Hormonálna nerovnováha

Symptóm polycystických vaječníkov (Polycystic Ovary Symptom – PCOS) je hormonálna nerovnováha, ktorá vzniká pri vynechaní ovulácie a zmenách v hladine testosterónu, estrogénu a progeesterónu.

Pravidelnosť cyklu závisí od závažnosti a úrovne hormonálnej nerovnováhy.

Doktorka madicíny Alyssa Dweck, spoluautorka knihy „V ako vagina“ tvrdí, že hormonálna nerovnováha môže viesť k úplnému zastaveniu menštruácie.

PCOS sa dá identifikovať aj z príznakov ako je rast chlpov na tvári a hrudi, ťažkosti s chudnutím a potenciálne aj problémy spojené s plodnosťou.

Symptómy hormonálnej nerovnováhy

Ženy
Muži
Zmeny nálad Pocit vyhorenia
Návaly tepla Abdominálny tuk
Nočné potenie Problémy s prostatou
Plodnosť Pokles duševnej vitality
Bolesti hlavy Pokles chuti na sex
Nepokoj Zvýšenie potreby močenia
Nervozita Pokles sily
Podráždenosť Pokles výdrže
Podráždenosť Poruchy spánku
Strata pamäti Znížený prietok moču
Prírastok váhy Podráždenosť
Predčasné starnutie Depresia
Vaginálna suchosť Erekčná dysfunkcia
Silná menštruácia Návaly tepla
Zmeny v krvácaní Nočné potenie
Inkontinencia Slabá koncentrácia
Fibrocystické prsia
Pokles chuti na sex
Citlivosť prsníkov
Osteoporóza
Zadržiavanie vody

6. Antikoncepcia

Väčšina antikoncepčných liekov obsahuje kombináciu estrogénu a progestínu (niektoré obsahujú iba progestín).

Tieto lieky zabraňujú otehotneniu tak, že bránia vaječníkom uvoľniť vajíčka. Začatie alebo vypustenie antikoncepcie teda môže ovplyvniť menštruačný cyklus.

U niektorých žien možno pozorovať nepravidelnosť alebo i vynechanie menštruácie v priebehu prvých 6 mesiacov po vysadení antikoncepcie.

Iné spôsoby antikoncepcie, ako napríklad vnútromaternicové teliesko, injekcie či rôzne implantáty, môžu tak isto viesť k oneskoreniu alebo vynechaniu menštruácie.

7. Zlá kalkulácia

Dĺžka menštruačného cyklu je u každej ženy iná. To znamená, že 28-dňový cyklus nie je pravidlom.

Ženy, ktoré majú svoj cyklus prirodzene dlhší, môžu mať problém so správnym vyrátaním príchodu menštruácie čo spôsobí, že ju budú očakávať o niekoľko dní skôr.

Ak aj máte nepravidelnú menštruáciu, pre správnu kalkuláciu je dobré vedieť, kedy ovulujete.

Menštruácia prichádza zvyčajne 2 týždne po ovulácii.

Ostatné faktory

Choroby, lieky, zmena životného štýlu, alebo menopauza môžu byť tiež zodpovedné za to, že vám menštruácia mešká alebo úplne vynechá.

Použité zdroje

positivemed.com, www.everydayhealth.com, www.34-menopause-symptoms.com, www.ncbi.nlm.nih.gov, my.clevelandclinic.org
http://mamasehat.com/inilah-penyebabnya-kenapa-wanita-tidak-mengalami-siklus-menstruasi.aspx/1master-3

Tiez sa Vam moze pacit