8 ručných jednoduchých znakov jogy, ktoré sa používajú na zbavenie sa migrén, úzkosti a stresu.

Joga je minimálne tak dobrá, no zvyčajne ešte oveľa lepšia, než akékoľvek tradičné fyzické cvičenie. Navyše, veľmi dobre odbúra stres.

Okrem toho sa jogové cvičenia ukázali veľmi prospešné aj na:

  • zlepšovanie mentálneho zdravia
  • odstraňovanie problémov s pamäťou
  • liečba úzkosti a depresie
  • zvyšovanie stavu bdelosti a koncentrácie

Podobné efekty ako joga má napríklad aj meditácia, dychové cvičenia či dokonca jednoduché ručné znamenia, o ktorých viac si povieme v tomto článku.

Čo sú to mudry ?

Dnes vám ukážeme 6 ručných znakov (mudier), ktoré dokážu vyliečiť mnohé vaše zdravotné problémy. Môžete ich praktizovať kedykoľvek a kdekoľvek – či už v práci, doma alebo počas iných denných aktivít. „Mudry“ sú ručné prstové rituálne pózy, ktorá sa praktizujú najčastejšie počas meditácie a dýchacích cvičení. Niekedy sa popisujú v starovekých hinduistických a budhistických skriptoch ako znaky, ktoré majú vplyv na celé telo. Joga verí, že smerujú energiu do tela a aktivujú viaceré mozgové centrá. Tiež liečia niektoré ochorenia a podporujú celkové zdravie. V ezoterike je každý prst spojený s nejakým prírodným elementom – vodou, zemou, vzduchom, ohňom a éterom (priestorom). Tuto nasledujú mudry, ktoré vám pomôžu liečiť migrény, úzkosť, stres, depresiu a celkovo podporia vaše zdravie.

1. Prana Mudra – mudra života

Táto kľúčová mudra vyrovnáva tok energie v tele, posilňuje imunitu a revitalizuje telo.

Lieči tiež problémy so zrakom, nespavosť a je prínosná počas diéty, pretože znižuje pocit hladu.

Inštrukcie: So špičkami malíčka a prstenníka sa dotknite špičky palca. Zvyšné dva prsty držte narovnané. Túto mudru môžete praktizovať kedykoľvek v priebehu dňa. Jej pravidelné cvičenie vám dodá množstvo energie.

2. Prithvi Mudra – mudra zeme

Táto mudra bude pre vás veľkým prínosom v časoch, keď sa cítite vyčerpaní a vystresovaní, pretože znižuje slabosť, podporuje trávenie a zlepšuje cirkuláciu krvi.

Inštrukcie: Spojte špičky prstenníka a palca a zatlačte ich o seba. Ostatné 3 prsty sú narovnané. Túto mudru je najlepšie praktizovať ráno.

3. Agni Mudra – mudra ohňa

Je známa aj ako Surya Mudra (mudra slnka) a pomáha liečiť úzkosť, problémy s nadváhou a ťažkosti s trávením. Taktiež stimuluje štítnu žľazu.

Inštrukcie: Zohnite prstenník a palcom ho uchyťte za jeho druhý článok. Ostatné prsty držte narovnané. Vykonávajte túto mudru ráno pred raňajkami s prázdnym žalúdkom a seďte pri tom.

Držte takto ruku 5 až 10 minút dvakrát denne. V prípade horúceho počasia by ste to s ňou nemali prehnať.

4. Apanu Vaya Mudra – mudra srdca

Táto mudra je výbornou pomocou pre ľudí, ktorí sú po infarkte, pretože výrazne posilňuje srdce.

Inštrukcie: Špičkami prstenníka a prostredníka sa dotknite špičky palca. Ukazovákom sa dotknite koreňa palca a jemne naň zatlačte. Malíček je narovnaný. Vykonávajte to každý deň 15 minút.

5. Gyan Mudra – mudra vedomostí

Táto mudra zlepšuje vedomosti, posilňuje koncentráciu a zlepšuje pamäť. Je tiež prínosná pri nespavosti, stimuluje hypofýzu a žľazy s vnútornou sekréciou.

Inštrukcie: Táto mudra je bežne používaná pri meditáciách. Dotknite sa špičkami ukazováka a palca. Zvyšné prsty držte narovnané, prípadne mierne ohnuté.

Pre najlepší výsledok praktizujte túto mudru ráno počas sedenia, státia alebo v ľahu.

6. Varun Mudra – mudra vody

Mudra vody poskytuje viaceré prínosy pre pokožku, ktorú hydratuje a tiež reguluje tekutiny v tele.

Inštrukcie: Jemne sa dotknite špičkami malíčka a palca. Zvyšné prsty držte vzpriamené.

Na zabránenie dehydratácie by ste nemali stláčať necht malíčka. Túto mudru môžete praktizovať kedykoľvek v priebehu dňa. Seďte pri tom.

Nerobte ju však v prípade astmy alebo iných ťažkostí s dýchaním.

7. Vaya Mudra – mudra vzduchu

Táto mudra je výborná pri chronických reumatických ťažkostiach, dne, paralýze, artritíde, Parkinsonovej chorobe a krčnej aspondylitíde.

Inštrukcie: Každý prst sa skladá z 3 článkov. Iba palec ich má 2. Ohnite ukazovák medzi prvým a druhým článkom a jeho špičkou sa dotknite koreňa palca. Palec ohnite a pridržte ním stredný článok ukazováka. Zvyšné prsty držte narovnané.

Túto mudru môžete vykonávať kedykoľvek v priebehu dňa, držte pozíciu 45 sekúnd, nie však dlhšie. Jej nadmerné praktizovanie môže viesť k nerovnováhe v tele. Preto po dosiahnutí želaného výsledku ju ukončite.

8. Shunya Mudra – mudra prázdnoty

Táto mudra je výbornou pomocou pri bolestiach uší a problémoch so sluchom.

Inštrukcie: Zohnite prostredník, uchyťte ho palcom za stredný článok a mierne zatlačte. Zvyšné prsty ostávajú vyrovnané.

Počas vykonávania cviku sa plne sústreďte na úľavu bolesti ucha. Keď pominie, cvičenie ukončite.

Tiez sa Vam moze pacit