Ako udržať PRSIA čo najdlhšie zdravé a krásne? Poradíme vám

Naše ženské prednosti by sme si mali chrániť – sú nielen našou ozdobou, ale tiež dokonale nasýtia dieťa. Preto sa poďme pozrieť na 7 dôvodov, prečo nás občas bolia prsia a ako sa s tým vysporiadať.

Bolesť pŕs je celkom bežná záležitosť. Teraz nehovoríme o žiadnej vážnej chorobe, ale o bolestiach, ktoré sem tam za život potrápia každú ženu. Viete, ktoré to sú? A ako sa s nimi vysporiadať či vyrovnať?

Ten hrozný PMS

Najčastejším dôvodom bolesti prsníkov je zmena hladiny hormónov v období tesne pred menštruáciou. Táto normálna reakcia tela na estrogén sa deň pred začiatkom menštruácie a v jej prvý deň prejavuje ľahkým opuchom a veľkou citlivosťou pŕs. Táto bolesť je nazývaná ako cyklická, a to preto, že sa objavuje v súvislosti so ženským menštruačným cyklom. Dobrou správou je, že netrvá večne a nie sú potrebné žiadne lieky. Väčšinou odznie najneskôr spolu s koncom menštruácie. Niektorým ženám pomáha hormonálna antikoncepcia, ktorá zabraňuje ovulácii a udržuje hladinu estrogénu stabilnú. V zahraničí sa na túto bolesť používa aj olej z prvosienok, ktorý dokáže tlak v prsiach zmierniť.

Prehnané cvičenie

Ak patríte medzi vyznávačky cvičenia a zvlášť posilňovania, môže sa vám táto bolesť prihodiť celkom ľahko. A to vtedy, keď to preženiete s tréningom. Potom sa vám môže zdať, že vás bolia prsia, ale nepohodlie vychádza vlastne zo svalov na spodnej strane pŕs – tam sú totiž prsné svaly. Úľava tak ľahko a rýchlo príde so suchým teplom. Stačí teda použiť napríklad hrejúcu dečku.

Veľká námaha

Možno ste nemuseli hneď drieť v posilňovni, ale niekedy stačí, že sa ťaháte s ťažkým nábytkom alebo zdvíhate ťažký nákup. To sa potom ľahko môže stať, že sú prsné svaly napäté a bolia. Znovu potom bolesť vychádza z rovnakého miesta ako pri cvičení a zbavíte sa jej teplom alebo liekmi proti bolesti.

Nesediaca podprsenka

Voľba zlej spodnej bielizne môže mať celkom vážne následky. Ak je vaša podprsenka príliš tesná alebo košíčky príliš malé, kostice tak tlačia priamo na prsia (a to celý deň), čo vedie k veľkej bolesti. A ak dostatočne prsia nepodopiera, celodenný pohyb pŕs hore-dole potom vedie k ich veľkej citlivosti. Všetko spraví správna podprsenka.

Podporujte prsia

Tento odsek sa týka hlavne tých žien, ku ktorým bola príroda veľmi štedrá. Práve u nich je dôležité, aby prsia mali tú správnu „podporu“ po celý deň, a to ako pri cvičení, tak pri poskakovaní okolo detí. Kvôli zlej podpore dochádza k bolesti a vyťahovaniu prsného tkaniva (práve tu sa začínajú prsia vyťahovať a „vädnúť). Nedávna štúdia zisťovala, ako sú na tom bežkyne maratónu – každá tretia si po pretekoch sťažovala na bolesť v prsiach. Na veľké prsia je tak najlepšia dokonale padnúca športová podprsenka. A keď budete pobehovať s metlou po miestnosti, uistite sa, že všetko sedí pevne na svojom mieste.

Cysty v prsníkoch

Sú ženy, ktoré trpia nezhubným ochorením prsníka, tzv. Fibrocystickou chorobou prsníka, pri ktorej sa v prsníku tvoria malé cysty rôznych veľkostí a vytvárajú nerovné a hrboľaté prsné tkanivo. Bolesť takých pŕs sa potom zase objavuje v súvislosti s tým, v akej fáze menštruačného cyklu práve ste, a tým teda s hladinou hormónov.

Príliš veľa kávy

Je dokázané, že káva ani čaj priamo nespôsobujú bolesť v prsiach, ale niekedy sa práve u žien, ktoré trpia vyššie spomenutým ochorením pŕs, zmiernia ťažkosti, keď vynechajú kofeín. Skúste sa o vynechaní kávy pobaviť so svojim lekárom.

Všeobecne platí, že kvôli dočasnej bolesti v prsníkoch sa nemusíte ihneď ponáhľať k lekárovi. Zvyčajne trvá maximálne pár dní a potom zmizne tak rýchlo, ako sa objavila. Akonáhle bude bolesť trvať dlhšie alebo sa bude zhoršovať, je načase navštíviť doktora a príznaky s ním konzultovať.

Zvyknite si na to, že svoje prsia kontrolujete. Každý týždeň či 14 dní si prsia poriadne prezrite. Zamerajte sa na ich tvar, textúru, zmeny vzhľadu alebo citlivosť. Ak zistíte niečo neobvyklé, informujte o tom svojho lekára. Môžete tak predísť vážnemu ochoreniu.

 

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

Tiez sa Vam moze pacit