Akútny nedostatok týchto 5 vitamínov a minerálov vyčítate z vašej tváre vďaka príznakom, ktoré nám naše telo dáva.

Keď telu chýba nejaká dôležitá látka, dochádza k poškodzovaniu orgánov a tkanív. Mnohé telesné funkcie sa tiež dostávajú do nerovnováhy. Napríklad len taký nedostatok vitamínu A má na svedomí za posledných 12 rokov životy vyše 8 miliónov detí. V súčasnosti okolo jednej miliardy ľudí na svete trpí nízkymi hladinami vitamínu D, čo je takmer každý siedmy človek. Ide doslova o epidémiu.

Problémom je, že ľudia často nevedia, aký vitamín alebo minerál ich telu chýba. Niektoré nedostatky je možné vyčítať z vašej tváre. No a dnes vám prezradíme 5 takýchto znakov chýbajúceho vitamínu alebo minerálu.

1. Krvácajúce ďasná

Nedostatok vitamínu C často vedie ku krvácaniu ďasien a nosa. Môže sa tiež prejaviť opuchnutými kĺbmi. Naše telá si nedokážu tento vitamín samé vyrobiť, ani ho dlhodobo v tele skladovať. Preto vitamín C musíme do tela pravidelne dopĺňať – najlepšie stravou, no v prípadoch akútneho nedostatku aj doplnkami stravy. Medzi potraviny s vysokým obsahom vitamínu C patria brokolica, červené čili papričky, kivi, jahody a z tropických plodov je to citrusové ovocie, acerola či guava.

2. Bledé pery

Bledé pery sú typickým príznakom nedostatku železa. Aj tento druh vitamínovej nedostatočnosti patrí u nás medzi pomerné časté. Nedostatok železa vyvoláva anémiu a následne únavu a vyčerpanosť. Pre doplnenie železa by ste mali konzumovať potraviny ako sú spirulina, špenát, hrozienka, šošovicu, horká čokoláda (kakao) a tmavá listová zelenina.

3. Extrémne svetlá pokožka

Ak je vaša pokožka extrémne bledá, vášmu telu zrejme chýba vitamín B12. Medzi ďalšie príznaky tohto nedostatku patria aj iné problémy s pokožkou (akné, ekzémy) a tiež únava. Dobrým zdrojom vitamínu B12 sú živočíšne potraviny. V prípade jeho nedostatku sa však odporúča doplniť ho doplnkami stravy. Konzumujte tiež dostatok vajíčok, syrov a hydinového mäsa.

4. Opuchnuté oči

Opuchnuté oči sú zvyčajne prejavom nedostatku spánku. Ak však máte spánku adekvátne množstvo, potom ide zrejme o znak nízkej hladiny jódu vo vašom tele. Jód je často z tela vytláčaný inými halogenidami, ktoré majú podobnú chemickú štruktúru ako jód a tak ho nahrádzajú v chemických reakciách (bróm, chlór, fluór). Snažte sa preto vyhýbať uvedeným prvkom. Vhodné aj aj zvýšiť príjem jódu. Vysokú obsah jód nájdete v potravinách ako sú morské ryby a riasy (kelp), vajíčka, kefír, brusnice, jahody a zemiaky.

5. Suché vlasy

Ak sa vaše vlasy lámu, sú suché a na vlasovej pokožke máte veľa lupín, potom vám zrejme chýba biotín (vitamín  B7). Často to býva dôsledkom užívania antibiotík. Telu ho doplníte tak, že zvýšite príjem potravín ako sú orechy, zelený hrášok, slnečnicové semienka, avokádo a huby.

Tiez sa Vam moze pacit