Bolesť hlavy, brucha, kĺbov či obličiek trápi z času na čas azda každého. Viete, ktoré potraviny Vám môžu pomôcť pri bolesti?

Bolesť hlavy, brucha, kĺbov či obličiek trápi z času na čas azda každého. Spúšťač bolesti sa pritom môže pokojne ukrývať vo vašej chladničke. Niektoré potraviny totiž v našom tele zle reagujú a môžu vyvolávať nepríjemnú bolesť. Naopak, kvalitná a vhodná strava môže príznaky zmierniť alebo úplne potlačiť.

Pozrime sa spoločne na to, čo z jedálnička odstrániť alebo naopak do neho doplniť, aby ste predišli rôznym typom bolesti.

1. Bolesť hlavy a migréna

Cítite pichľavú bolesť v niektorej časti hlavy a sprevádza vás nevoľnosť, vracanie či citlivosť na teplo a zvuky?

Čo by ste nemali jesť:

  • mliečne výrobky a vajíčka
  • čokoládu 
  • citrusové plody, banány a jablká
  • mäso a výrobky z neho 
  • pšeničné výrobky
  • kukuricu, paradajky a orechy
  • červené víno

Čo pomáha

  • hnedá ryža
  • slivky, čerešne, čučoriedky
  • brokolica, kapusta, tekvica, šalát, fazuľa, paprika
  • čistá voda
Kedy vyhľadať lekára?

V prípade, že je bolesť prišla náhle, neustupuje a je nezvyčajne silná určite vyhľadajte lekára.Migrénu a bolesť hlavy môže sprevádzať aj horúčka, bolesť chrbta a krku, ďalej môžete mať problémy so sústredením a spánkom.

2. Bolesť brucha a tráviace ťažkosti

Veľmi veľa ľudí berie bolesť brucha, zápchu alebo hnačku ako bežnú súčasť ich každodenného života. Existuje síce obrovské množstvo liekov proti plynatosti i páleniu záhy, no drvivá väčšina z nich rieši len následky, ale nie hlavnú príčinu. Jednoducho povedané – ich účinok je len krátkodobý.

Čo by ste nemali jesť:

  • mäso ani ryby
  • hranolky a čipsy
  • potraviny s vysokým obsahom tuku

Čo pomáha na bolesť brucha:

  • sladké drievko
  • mätový alebo zázvorový olej
  • ryža s nízkym obsahom tuku
  • strukoviny
  • dusená zelenina

3. Bolesť obličiek a obličkové kamene

Bolesť v oblasti obličiek môže signalizovať závažný zdravotný problém – obličkové kamene. Toto veľmi nepríjemne ochorenie postihuje štatisticky 3-krát častejšie pánov v porovnaní s nežnejším pohlavím. V obličkách sa kamene tvoria z oxalátu vápenatého, teda zo zmesi vápnika, ktorá pochádza z jedla alebo výživových doplnkov.

Čo by ste nemali jesť:

  • mäso, vajcia, ryby
  • cukor
  • soľ a solené potraviny
  • maximálne množstvo sodíka 1 – 2 gramy za deň

Čo pomáha na bolesť obličiek:

  • čistá voda
  • ovocie a zelenina bohatá na draslík
  • banány, brokolica, karfiol a strukoviny
  • ryža i jablká (nízky obsah sodíka)
  • cícer
  • zelená káva, klasická káva a čaj

4. Bolesť kĺbov

Určite sa zhodneme na tom, že bolesti kĺbov patria vôbec medzi tie najnepríjemnejšie. Často vedú k veľmi závažným ochoreniam či úrazom. Veľmi je rozšírená aj reumatoidná artritída, ktorá môže za bolesť, stuhnutosť i obmedzenú pohyblivosť kĺbov. Viaceré výskumy poukázali na zlepšenie alebo úplné zmiznutie bolesti po úprave jedálneho lístka. Za pokus to predsa stojí, no nie?!

Čo by ste nemali jesť:

  • mlieko a výrobky z neho
  • kukuricu a kukuričný škrob
  • pšenicu, raž a ovos
  • mäso a vajcia
  • citrusové ovocie a oriešky
  • paradajky
  • kávu

Čo pomáha na bolesť kĺbov:

  • konopný olej
  • olej z vlašských orechov
  • ľanové semienka
  • strukoviny
  • brokolica, špenát a šalát
  • kyselina gama-linolenová

Tiez sa Vam moze pacit