Cítie sa mizerne, nič sa vám nechce a priberáte kilá navyše? Dnešný článok preto budeme venovať tomu, ako zlepšiť trávenie pomocou jednoduchých trikov.

Príznaky, že trávenie nefunguje na 100 %

  • máte hnačkou
  • máte problém s vyprázdňovaním
  • pociťujete silné pálenie záhy
  • nepríjemny pocit nafúknutého bruška
  • bolsť brucha
  • silný zápach z úst aj napriek dostatočnej zubnej hygiene
  • priberáte kilá navyše

Ako zlepšiť trávenie a zbaviť sa nepríjemností?

1. Dostatočný pitný režim

Pre správne fungovanie tráviaceho traktu je dôležitá zdravá strava a odporúčaný pitný režim. Dostatok tekutín zabezpečí, že vaša stolica bude mať správnu konzistenciu, bude mäkšia a schopná ľahšie prejsť črevami. Hydratácia nemusí znamenať len príjem tekutín vo forme čistej vody. Prijímajte ju aj pitím rôznych čajov a jedením potravín s vysokým podielom vody. Medzi tie naj patrí šalátová uhorka, paradajky, vodný melón a citrusové plody.

2. Jedzte pomaly a doprajte si kľud

Nejedzte hltavo a snažte sa potravu poriadne rozžuť v ústach. Práve v nich totiž dochádza k prvému procesu. Je ním mechanické spracovanie potravy na menšie kúsky a prvé stretnutie s tráviacimi enzýmami.Potrava dostatočne zmiešaná so slinami je v žalúdku omnoho ľahšie stráviteľná.

3. Zdravé stravovanie

Príliš slané, sladké, tučné a spracované jedlá dávajú vášmu žalúdku naozaj zabrať. Najmä ak ich jete často a vo veľkom množstve. Pre zlepšenie trávenia vám odporúčame znížiť množstvo týchto jedál v jedálničku.

Odľahčite svoje trávenie, zaraďte do jedálnička zdravé superpotraviny a kombinácie, ktoré váš organizmus príliš nezaťažujú. Jedzte radšej častejšie a menšie množstvá. Pokiaľ sa budete snažiť stravovať v približne rovnakom časovom intervale, váš žalúdok to ocení.

4. Doplňte vlákninu!

Možno máte skúsenosť, že počas vašej novej diéty ste mali problém s vyprázdňovaním. Pravdepodobne za to mohol nedostatok vlákniny. Diéty sú totiž založené na obmedzovaní rôznych druhov potravín a práve preto by ste sa mali najskôr uistiť, či toto obmedzenie nevedie k zníženiu denného prijímu vlákniny.

Vláknina je dôležitou súčasťou strukovín, ryže, nájdete ju tiež v sušenom ovocí, celozrnnom pečive, či ovsených vločkách. V správnom množstve napomáha udržiavať pravidelnosť stolice a vplýva na jej správnu konzistenciu. Pokiaľ je stolica príliš riedka, vláknina nadbytočnú vodu dokáže absorbovať.

5. Siahnite po sile kefíru

Hotový poklad medzi probiotikami. Kefír je bohatý na veľké množstvo telu prospešných baktérií, ktoré v čreve vytvárajú zdravú mikroflóru. Ide hlavne o baktérie z rodu lactobacillus. Jeho účinky sú nepopierateľné. Zlepšuje hydratáciu, očisťuje črevnú stenu, posilňuje ju a chráni pred patogénmi. Kefír sa vyrába zo živočíšneho mlieka (mlieka kráv a kôz). Ak patríte medzi vegetariánov alebo dokonca vegánov a pitiu živočíšnych produktov sa oblúkom vyhýbate, tak nemusíte zúfať.

6. Ovocie každý deň

Odporúčané sú všetky druhy ovocia bohaté na vlákninu. Napríklad avokádo, jablká, ríbezle a hrušky. Ovocie prospešné pre zdravé trávenie na ktoré nesmieme zabudnúť je aj banán. Pre lepšie trávenie je mimoriadne vhodná papaya. Exotické ovocie obsahuje papaín, ktorý zlepšuje absoropciu živín, podporuje funkciu čriev, má protizápalové a upokojujúce účinky na žalúdok.

7. Kokosový olej

Vynikajúca náhrada masla a olejov s antimikrobiálnymi vlastnosťami podporuje trávenie, imunitu a dokáže zrýchliť metabolizmus. Najmä tým, ktorých často trápia zápchy odporúčame zvýšiť príjem zdravých tukov v potrave. Pridajte bio kokosový olej do svojich obľúbených jedál, šalátov alebo do pečenia.

8. Aloe vera

Rastlinka, ktorú milovníci zdravej stravy veľmi dobre poznajú. O jej benefitoch by sa dalo narozprávať naozaj veľa. Pre nás je ale momentálne dôležitý protizápalový, protivírusový účinok na trávenie, ktorý iste oceníte hlavne ak trpíte zažívacími ťažkosťami.

9. Zázvor

Zázvor možno považovať za benzín trávenia. Podľa mnohých odborníkov na tráviaci trakt, totiž pitie zázvorového čaju stimuluje produkciu slín, žalúdočných enzýmov a urýchľuje presun potravy zo žalúdka do čriev. Zmierňuje prejavy plynatosti a kŕčov tým, že pôsobí relaxačne na svalovinu čriev. Tieto vlastnosti získava hlavne vďaka obsahu látok ako sú gingeroly.

10. Obmedzte kávu a alkohol

Náš posledný tip ako zlepšiť trávanie. Pitie alkoholu a kávy má na tráviaci trakt negatívny účinok. Často sa spája s poruchou pažerákového zvierača. Tá okrem nepríjemnej bolesti- nazývaná pálenie záhy, vedie k poškodeniu jeho sliznice a v konečnom dôsledku môže vyústiť do vzniku nádoru.

Zlepšiť trávanie znamená zlepšiť jedálniček

Porucha trávenia je v skutku naozaj nepríjemný stav, ktorý dokáže človeku pokaziť celý deň. Pokiaľ však dodržíte základné piliere vyváženej stravy doplnenej o dostatok tekutín, môžete sa problémom s trávením vyhnúť.

Vyššie uvedené rady ako zlepšiť trávenie vám môžu byť nápomocné, pokiaľ máte problémy s trávaním alebo sa im chcete úplne vyhnúť. Nenechajte si vziať radosť zo života, zefektívnite metabolizmus a vychutnávajte si pôžitok z jedla ako takého!

Tiez sa Vam moze pacit