Čo spôsobuje nepríjemné zadržiavanie vody vo vašom tele a ako sa dokážete odvodniť v pohodlí domova?

Príčiny opuchov a zadržiavania vody v tele

Edémy sa najčastejšie objavujú u žien po menopauze a počas tehotenstva. Ďalšími príčinami môžu byť popáleniny, dlhé obdobia nízkej fyzickej aktivity alebo užívanie hormonálnej antikoncepcie obsahujúcej estrogén. Prispieva k nim často aj zlá strava a konzumácia niektorých druhov liekov, hlavne liekov proti bolestiam a liekov na rozširovanie krvných ciev. Príčiny opuchov potom vedú k špecifickým príznakom, ktoré sa zvyknú rozvíjať postupne. Najlepším spôsobom na zistenie príčiny je podrobenie sa vyšetreniu moči a krvné testy na pečeň a srdce. Vo väčšine prípadoch nie sú opuchy vážne. Niekedy však môžu predstavovať vážne zdravotné riziko, hlavne vtedy, ak sa vyskytnú počas cukrovky alebo ako sprievodný znak ochorenia obličiek, srdca či pečene. Zadržiavanie vody v tele je pomerne častým zdravotný problém a postihuje zhruba 3% dospelej populácie. Preto je dôležité poznať jeho hlavné príčiny. Zameraním sa na príčiny potom dokážeme opuchom predísť a ak už vzniknú, tak aj dosiahnuť odvodnenie organizmu.

Tu je 6 takýchto najčastejších príčin:

1. Dehydratácia

Ak nie je vaše telo dostatočne hydratované, telo začne zadržiavať vodu, následkom čoho sú opuchy rúk, lýtok, členkov a chodidiel. Na predchádzanie dehydratácie sa uistite, že pijete dostatočné množstvo čistej nebublinkovej vody a obmedzte tiež príjem kávy a sladených limonád.

2. Nadmerný príjem soli

Edémy sa často vyskytujú vtedy, keď telo začína využívať nahromadené rezervy vody. K tomu dochádza zvyčajne v prípadoch, ak nadmerne konzumujete potraviny bohaté na sodík, respektíve soľ. Kontrolujte preto svoj príjem soli. To je najlepšie robiť tak, ak budete jesť nespracované potraviny  a soliť si budete sami morskou alebo Hymalájskou soľou. Najväčším problémom totiž nie je samotné nadmerné solenie, ale konzumácia spracovaných potravín. V týchto prípadoch si ľudia neuvedomujú, koľko soli vlastne jedia a tak jej celkový príjem nemajú pod kontrolou. Sodík nájdete aj v takých potravinách, v ktorých by ste to vôbec nečakali – ako napríklad rôzne predpripravené omáčky, spracované mäso či dokonca zaváraná zelenina.

3. Nedostatok vitamínu B6

Uvedený vitamín je kľúčový pre množstvo dôležitých telesných procesov, ktoré udržujú rovnováhu tekutín v tele. Jeho nedostatok potom spôsobuje opuchy. Publikácia Journal of Caring Sciences publikovala štúdiu, v ktorej ženy s predmenštruačným syndrómom dostávali tento vitamín na dennej báze. Ukázalo sa u nich čoskoro výrazné zlepšenie v ústupe opuchov. Ide o vitamín rozpustný vo vode, ktorý môžete prijímať vo forme doplnkov stravy. K potravinám bohatým na vitamín B3 patria kuracie mäso, banány, tuniak, zemiaky, sušené ovocie, pistácie, chudé hovädzie mäso a slnečnicové semienka.

4. Nadmerná konzumácia spracovaných potravín

Ako sme už uviedli vyššie, spracované potraviny sú bohaté na soľ a množstvo ďalších toxických aditív, ktoré nadmerne zaťažujú pečeň a obličky, čím zvyšujú riziko opuchov. Obsahujú tiež veľa cukru a umelých sladidiel, ktoré vedú k prudkým výkyvom inzulínu a krvného cukru. V prípade diabetikov sú to vážne komplikácie, ktoré môžu zadržiavanie vody v tele a tvorbu opuchov ďalej zhoršovať.

5. Nedostatok horčíka

Nízke hladiny horčíka v tele spomaľujú vitálne funkcie viacerých dôležitých orgánov a vyvolávajú opuchy. Výskum v tejto oblasti ukázal, že príjem 200 mg horčíka denne znižuje výskyt edémov u žien s predmenštruačným syndrómom. Pre doplnenie horčíka užívajte doplnky stravy a tiež potraviny ako špenát, celé zrnoviny, orechy, tmavú čokoládu (kakao) a avokádo.

6. Nedostatok draslíka

Draslík je extrémne dôležitý, no často zanedbávaný minerál, ktorý je nepostrádateľný pre správnu funkciu buniek, tkanív a celých orgánov. Hrá tiež významnú úlohu pri udržiavaní hladiny tekutín v tele. Jeho nízke hladiny vedú k zadržiavaniu vody, priberaniu a svalovým kŕčom. Draslík navyše kontroluje hladinu sodíka v krvi, je jeho akousi protiváhou. Zvýšený príjem draslíka vytláča z buniek sodík, čím sa zvráti proces tvorby opuchov. Z potravín nájdete draslík prevažne v žltom a červenom melóne, zemiakoch a banánoch. Na zníženie opuchov a odvodnenie organizmu môžete použiť aj niektoré bylinky s diuretickými účinkami. Ide hlavne o bylinky ako sú cesnak, púpava, žihľava, petržlen, fenikel alebo praslička.

Tiez sa Vam moze pacit