Hoci bielkovinové diéty niekedy fungujú, môžu mať aj viacero neželaných následkov, ktoré sú niekedy pomerne nepríjemné.

V dnešnej dobe sa až príliš veľa mediálnej pozornosti venuje obezite a jej epidémii vo svete. Následkom toho je, že sa ľudia snažia schudnúť. Pri chudnutí väčšina ľudí postupuje tak, že zo svojho jedálnička vyradí sacharidy a nahradí ich bielkovinami, pochádzajúcich hlavne z mäsa.

Hoci bielkovinové diéty niekedy fungujú, môžu mať aj viacero neželaných následkov, ktoré sú niekedy pomerne nepríjemné. Najpopulárnejšia z takýchto diét sa volá Atkinsonova diéta, o ktorej ste už možno aj počuli. Ak počas nej alebo inej podobnej vysoko proteínovej diéty pociťujete nepohodlie, je na zváženie, či v takejto diéte aj pokračovať alebo nie. Tu už nasleduje 10 príznakov, ktoré môžu vypovedať o tom, že vaša strava obsahuje až príliš množstvo mäsa.

1. Dehydratácia

Pri nedostatku sacharidov telo mení svoj metabolizmus a na výrobu energie si tvorí ketóny. Výsledkom takejto zmeny metabolizmu, ako uvádza portál MedicineNet, môže byť „strata priveľkého množstva tekutín cez obličky“. To potom vedie k celkovej dehydratácii tela.

2. Únava

Ide síce o dočasný prejav, no pri vysadení sacharidov zo stravy potrebuje telo určitý čas, aby si zvyklo na absenciu rýchleho a ľahko využiteľného zdroja energie, akým sú cukry. Naproti tomu, aj samotný vysoký príjem bielkovín môže vyvolávať únavu. Pôjde tak o dvojaký účinok absencie sacharidov a súčasne prítomnosti veľkého množstva bielkovín v tele.

3. Malátnosť

Podľa spomínaného portálu MedicineNet, ďalším príznakom vysokého príjmu bielkovín z mäsa býva malátnosť, prípadne až točenie hlavy.

4. Bolesti hlavy

Bolesti hlavy sú zvyčajne krátkodobým efektom prechodu z klasickej stravy na stravu bohatú na bielkoviny. Iné zdroje zasa uvádzajú, že sa môže jednať aj dlhodobejší prejav pri tomto druhu stravovania.

5. Búšenie srdca

Búšenie srdca býva ďalším bežným príznakom vysoko proteínovej diéty. Ak sa u vás vyskytne a neviete si ho vysvetliť z iných príčin, potom dôvodom je práve vaša nadmerná konzumácia mäsa.

6. Obličkové kamene

Strava bohatá na bielkoviny spôsobuje, že sa z tela začne obličkami vylučovať vápnik. To potom vytvára ideálne podmienky na tvorbu obličkových kameňov. Preto, ak máte nábeh na obličkové kamene, mäso jedzte radšej striedmo.

7. Svalová slabosť

Známa Mayo klinika uvádza, že svalová slabosť je častým sprievodným znakom stravy bohatej na bielkoviny. Pre niekoho to môže byť prekvapujúce, keďže ľudia snažiaci sa nabrať svalovú hmotu to dosahujú pomocou vysokého príjmu bielkovín. Avšak paradoxne, nadmerné bielkoviny môže silu v svaloch naopak zmenšovať.

8. Zápcha

Ďalším možným prejavom stravy bohatej na proteíny patrí zápcha a problémy s trávením. Dochádza k tomu vtedy, keď telo nestíha všetko to mäso správne stráviť.

9. Hnačka

Namiesto zápchy sa môže vyskytnúť aj hnačka. Oba tieto prejavy sú pri veľkom príjme bielkovín reálne.

10. Zlý dych

Ako uvádza portál WebMD, pri vysokom príjme bielkovín začne telo spaľovať väčšie množstvo tukov. No a pri tomto spaľovaní sa tvoria látky, ktoré majú potenciál spôsobiť zápach z úst.


Základom zdravej stravy je dostatočný prísun čerstvých potravín pochádzajúcich z rastlín – ovocia, zeleniny, celozrnných obilnín a strukovín (fazuľa, hrach, šošovica).

Na druhej strane je potrebné limitovať spracované potraviny.

Preto, ak sa chcete vyhnúť vyššie spomenutým príznakom, namiesto skĺzavania do nejakých extrémnych diét je lepšie sa snažiť mať čerstvú a vyváženú stravu.

Tiez sa Vam moze pacit