Je kokosový olej naozaj taký dobrý a mal by byť súčasťou zdravej stravy? Máme pre Vás zaujímavé zistenia!

Je kokosový olej naozaj taký dobrý a mal by byť súčasťou zdravej stravy? Alebo len vytiahne z Vás peniaze a účinky nedosiahnu Vaše očakávania? Odpoveď na túto otázku sa zdá byť veľmi jednoduchá. Stačí ak si prečítate pár príspevkov o kokosovom oleji a nadobudnete pocit, že je to super potravina, výborná pre zdravie a podporujúca chudnutie. Ale ak poznáte tvrdenie, že každá minca má dve strany, tak na kokosový olej sa určite bude hodiť.

Kokosový olej 

Kokosový olej je rastlinný tuk – výťažok z dužiny kokosového orecha. Za normálnych okolností je tento olej /tuk v našich podmienkach tuhý. Bod topenia má okolo 25 stupňov, takže po vložení do ústa sa začína topiť a vytvára príjemný chladivý pocit v ústach. Netreba však zabúdať na to, že je to tuk a preto je extrémne kalorický.

Kokosový olej sa dlhodobo využíva na vonkajšie použitie na pokožku, nechty, vlasy, masáž,či už pre svoje účinky, ale i pre svoju príjemnú vôňu. O jeho pozitívách pri vonkajšom použití netreba polemizovať.

Čoraz populárnejší je však aj na vnútorné použitie – využíva sa na varenie alebo len tak pre udržanie vitality tela, resp. pre zdravie… A tu nastáva kameň úrazu. Názory na jeho účinky sa rôznia. Problém je v tom, že niektorí ho ospevujú ako superpotravinu, ktorá “zachráni” Vaše zdravie a iní ho zas považujú za relatívne obyčajný tuk, ktorý je dokonca škodlivejší ako napríklad živočíšny tuk. Tak kde je pravda? Odpoveď nie je jednoduchá, ale skúsim Vám pomôcť vo vytvorení si svojho vlastného názoru.

Čo obsahuje kokosový olej?

Kokosový olej je čistý tuk, ale jeho hlavná výhoda je, že to je rastlinný tuk, ktorý obsahuje síce väčšinu nasýtených mastných kyselín – tukov a len menej “zdravých tukov”

Najviac pozornosti by som venoval kyseline laurovej, ktorá je vo vysokej miere v kokosovom oleji zastúpená Táto kyselina je príčinou mnohých pozitív a účinkov, ktoré kokosový olej v sebe ukrýva. Napr. materské mlieko obsahuje túto zložku a preto sú detičky kŕmené materským mliekom odolnejšie voči vírusom alebo iným ochoreniam, ako deti kŕmené inou formou výživy.  Ďalej kyselina laurová pôsobí v organizme ako silný „bojovník“ proti baktériám, vírusom alebo plesniam.

Nasýtené mastné kyseliny – Pri izbovej sú teplote pevné. Nachádzajú sa napr. v mäse, masle, palmovom a kokosovom oleji. Ich nadmerné množstvo zvyšuje riziko vzniku aterosklerózy a srdečno-cievnych ochorení. Aj keď musím podotknúť, že  novšie výskumy tento negatívny vplyv nepotvrdzujú a naopak tvrdia, že sú pre zdravie prospešné.

Mono-nenasýtené mastné kyseliny – sú to mastné kyseliny s jednou dvojitou väzbou. Pri izbovej teplote sú tekuté, najvýznamnejším zdrojom je olivový olej. Štúdie ukázali, že strava s vyšším obsahom mononenasýtených mastných kyselín znižuje celkový cholesterol, zvyšuje HDL cholesterol a znižuje výskyt srdcovo-cievnych ochorení.

Polynenasýtené mastné kyseliny– sú mastné kyseliny s viacerými dvojitými väzbami. Sú nevyhnutné pre náš rast a vývoj. Pri izbovej teplote sú tekuté. Patria medzi ne omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú obsiahnuté v rybách a morských plodoch a v lisovaných olejoch. Omega-6 mastné kyseliny nájdeme v oleji saflórovom, sójových bôboch, orechoch a margarínoch, ktoré obsahujú dostatok nenasýtených tukov. Telo si polynenasýtené mastné kyseliny nedokáže vytvoriť samo, preto ich musíme dodávať potravou.

Kokosový olej

Poďme sa teda z bližšia pozrieť na účinky kokosového oleja. Rozdelil som ich na pozitívne, možné negatívne a na účínky, resp. vplyvy kokosového oleja na chudnutie. Je až neuveriteľné, koľko pozitívnych účinkov na organizmus má tento tuk. Kokosový olej je skutočným pomocníkom zdravia ale aj krásy, aj keď to netreba s ním preháňať.

Prečo zrazu taká chvála na kokosový olej, keď doteraz som písal o ňom skôr neutrálne? Jednoducho preto, že negatívny vplyv nasýtených mastných kyselín na náš organizmus je podľa mňa v súčasnosti takmer  vyvrátený. Aj keď možné negatíva používania kokosového oleja stále ostávajú, pozitívne účinky jednoducho existujú.

  • Podporuje imunitu, resp. imunitný systém
  • Pomáha na kožné choroby
  • Zabezpečuje dobré hojenie rán
  • Spomaľuje prejavy starnutia
  • Upokojuje a vyživuje pokožku
  • Podporuje trávenie
  • Podporuje pravidelnú stolicu
  • Dodáva energiu postupne
  • Eliminuje vlčie hlady
  • Prečisťuje celý organizmus
  • Antibakteriálne účinky
  • Antiseptické účinky

Tiez sa Vam moze pacit