Je Vám stále zima, máte slabú imunitu, prechádzate nejakou detoxikačnou alebo chudnúcou kúrou? Saunovanie Vám pomôže upevniť zdravie a byť v celkovej pohode.

O saunovaní

Škandinávia, konkrétne Fínsko je matkou tejto príjemnej aktivity. Saunovanie je hlavnou charakteristikou severských krajín, keďže tam majú väčšinu roka chladno, potrebovali nájsť metódu pri ktorej by sa zahriali a máme to tu – saunovanie. Dnes je už saunovanie bežnou uvoľňujúcou a aj zdravotnou „činnosťou“ pri ktorej si nie len oddýchnete ale aj silne podporíte svoj organizmus.

Druhy sáun

Suchá (fínska) – v tejto saune máte od 80 do 110 stupňov, čo je pomerne dosť horúco a práve preto táto sauna nie je vhodná pre každého. Suchá alebo fínska sauna je vhodná pre zdravého dospelého človeka a vďaka nej sa účinne detoxikujete, prehrejete, pokožka a končatiny sa prekrvia a navyše povzbudíte aj svoj metabolizmus. Pobyt v saune sa potom strieda s fázou ochladenia a oddychu.

Parná (vlhká) – v tejto saune máte od 50 – 80 stupňov a 80 – 100 % vlhkosť vzduchu. Najlepšou výhodou tohto druhu sauny je pozitívny vplyv na dýchacie cesty, eliminovanie kašľa, alergii, astmy či bronchitídy. Zvlhčuje dýchacie cesty, účinne detoxikuje Váš organizmus a pomáha aj nervovému systému. Do tejto sauny môžu ísť aj pacienti, ktorým suchá (fínska) sauna nevyhovuje, samozrejme po konzultácii so svojím lekárom.

Infrasauna (infrakabína) – v tejto saune je 40 – 60 stupňov a vlhkosť vzduchu je okolo 40 %. Už podľa názvu je princíp tejto sauny v infra žiaričoch, ktoré rýchlo prehrejú kabínu a tým prehrejú a ožiaria aj Vaše telo. Infra červené svetlo uvoľňuje svalstvo, kĺby, chrbticu, podporuje prečistenie organizmu, hojenie pokožky (poranenia, kožné choroby), imunitu a prispieva taktiež ku rýchlejšej regenerácii tela.

Saunovanie – jej pozitíva

  • Podporenie imunitného systému, prevencia vzniku chrípky, nádchy
  • Cielená detoxikácia organizmu, prirodzené antidepresívne účinky
  • Uvoľnenie svalstva, bolestí kĺbov, chrbtice
  • Prečistenie a podporenie zdravia dýchacích ciest
  • Eliminuje kašeľ a prejavy alergii či astmy
  • Podporenie trávenia, metabolizmu a prípadne aj chudnutia
  • Uvoľňuje nervový systém, odstraňuje stres, napätie a zlepšuje kvalitu spánku

Ako začať so saunovaním

  • Ideálne je prvýkrát ne ísť sám do sauny, choďte s niekým kto má skúsenosti so saunovaním
  • Všetky kovové doplnky zo seba zložte
  • Do sauny choďte bez plaviek, najlepšie nahý s omotaným uterákom alebo plachtou okolo seba (podľa pravidiel saunovacieho štúdia). V saune si potom uterák či plachtu zo seba dajte dolu ale iba na nej seďte
  • Ak idete do parnej sauny, tak si miesto sedenia opláchnite sprchou… (hygiena)
  • V samotnej saune dýchajte pomaly, pokojne a skúste nosom
  • Dodržujte určený čas na saunovanie a aj oddych
  • Po prvej fáze ohrievania sa ochlaďte a choďte oddychovať
  • Uvidíte ako to na Vás zapôsobí a tieto série opakujte 2 – 4 krát
  • Po celkovom vysaunovaní sa umyte a skúste oddychovať

UPOZORNENIE

Tehotné ženy do troch mesiacov, od začiatku tehotenstva, by sa mali úplne vyhýbať saunovaniu, pretože v prvých troch mesiacoch tehotenstva sa začína plod vyvíjať a prehrievanie tela a plodu nemusí dobre zapôsobiť na tento stav. Po troch mesiacoch tehotenstva, tehotná žena môže navštevovať saunu, po konzultácii so svojím lekárom, ale musí dodržiavať prísnejšie kritériá a to: v saune musí sedieť na uteráku, aby tak zabránila prípadnému prenosu infekcii a podobne. Musí mať dostatok tekutín. Čas saunovania treba znížiť, podľa matkinho pocitu, ak príde nevoľno – tak saunu okamžite opustiť. Predĺžiť čas oddychu z 10 minút aj na 15 – 20 minút. Ochladzovanie zvoliť jemnejšou metódou ako ľadový bazén, studené vedro z vodou a podobne. Stačí studenšia alebo letná sprcha.

Tiez sa Vam moze pacit