Jedávate pravidelne vajíčka? Nie? Určite by sme Vám radili, aby ste začali! Sú neskutočne zdraviu prospešné.

Sú bohaté na živiny ako napríklad bielkoviny, aminokyseliny, železo či antioxidanty. Hodia sa športovcom aj ľuďom, ktorí sa snažia nabrať svalovú hmotu. Kým bielka sú bohaté predovšetkým na proteíny, žĺtka obsahujú látku cholín, ktorý je prospešná pri trávení tukov. Preto, ak sa snažíte schudnúť alebo si udržať zdravú váhu, vajíčka sú tou potravinou, ktorá by na vašom tanieri určite nemala chýbať. Ako uvádza Dr. Molly Morganová, špecialistka na stravu pre športovcov, žĺtka vajíčok môžu mať rôznu farbu. To však závisí od druhu sliepok, ich nutričná hodnota je vždy takmer totožná. Konzumovať môžete tak vajcia na mäkko, ako aj na tvrdo, prípadne si z nich spraviť praženicu či volské oko.

1. Dodajú telu všetky potrebné aminokyseliny

Aminokyseliny delíme na esenciálne a neesenciálne. Neesenciálne si telo dokáže vyrobiť samo, esenciálne však nie, a preto mu ich musíme dodať v strave.

2. Regulujú cholesterol

Vysoký cholesterol môže spôsobiť mnohé zdravotné problémy. Delíme ho na takzvaný dobrý a zlý. Vajíčka majú síce vysoký obsah cholesterolu, ale toho dobrého, preto sa ich konzumácie ani vo zvýšenom objeme nemusíte obávať.

3. Posilňujú imunitu, štítnu žľazu a srdce

Na posilnenie imunity, aby zvládala boj s chorobami, vírusmi či infekciami, jedzte denne 2 vajíčka. Obsahujú totiž až 60% odporúčanej dennej dávky selénu Selén je veľmi dôležitý nielen pre imunitu, ale aj pre reguláciu hormónov štítnej žľazy. Deti by tiež mali jesť vajíčka. Nedostatok selénu u nich môže viesť k rozvoju Keshanovej choroby. Platí to aj pre dospelých.

4. Chránia cievy

LDL, respektíve zlý cholesterol (nízkej hustoty) sa zvykne lepiť na steny ciev, čo potom vede k artérioskleróze. Na druhej strane, HDL cholesterol z ciev nánosy LDL cholesterolu odstraňuje. Vedci potvrdili, že čím je molekula cholesterolu väčšia, tým je lepšia. Ľudia s vysokou hladinou LDL cholesterolu riskujú rozvoj kardiovaskulárnych ochorení.

5. Stimulujú mozog

Cholín obsiahnutý vo vajíčkach je súčasťou membrán nervových buniek. Je tiež nevyhnutný pri syntéze ďalších látok dôležitých pre váš mozog. Vyše 90% obyvateľstva má dnes v strave nedostatok živín, ktoré sú potrebné pre dostatočnú tvorbu neurotransmiterov.

6. Zlepšujú kvalitu zubov

Vajíčka patria popri slnečnom žiarení medzi jeden z najvýdatnejších zdrojov vitamínu D, ktorý je potrebný pre dobrú kondíciu svalov a kostí. Vitamín D zlepšuje absorpciu a využitie vápnika z jedla. Je tiež dôležitý pre srdce, črevá a celkový metabolizmus.

7. Skvalitňujú pokožku a vlasy

Nemôžte očakávať, že budete mať kvalitné vlasy a pokožku bez látok nachádzajúcich sa vo vajíčkach. Ide hlavne o vitamíny B2, B5 a B12.

8. Zlepšujú zrak

Vaječné žĺtka obsahujú luteín a zeaxantín. Tieto látky znižujú riziko vzniku vekom podmienenej makulárnej degenerácie a kataraktov, ktoré sú dvoma hlavnými príčinami zlého videnia a slepoty vo vyššom veku.

9. Podporujú chudnutie

Ak sa snažíte schudnúť, potom nehľaďte inam než na vajíčka. Dokážu vám pomôcť spáliť tuk a zhodiť kilogramy navyše. Osem týždňov trvajúca štúdia zistila, že ľudia konzumujúci vajíčka schudli o 65% viac než tí, ktorí ich nekonzumovali.

10. Dodávajú pocit zasýtenia

Vajíčka sú bohaté na bielkoviny. Niektorí experti ich dokonca používajú ako mieru na meranie množstva bielkoín. Štúdie potvrdili, že potraviny bohaté na bielkoviny ovplyvňujú chuť do jedla. Na zozname potravín, ktoré vás zasýtia, sú vajíčka niekde na jeho vrchole.

11. Znižujú stres a úzkosť

Písali sme už vyššie o esenciálnych aminokyselinách. Ony totiž tiež výrazne ovplyvňujú vaše duševné zdravie. Štúdia z roku 2004 uskutočnená Národnou akadémiou vied v USA ukázala, že stres a úzkosť viete zredukovať úpravou hladiny serotonínu v tele.

12. Zvyšujú energiu a potláčajú únavu

Vitamín B2 a ďalšie vitamíny skupiny B sú dobré na tvorbu energie, keďže sa podieľajú na premene potravy na palivo pre bunky. Iba jedno vajíčko obsahuje až 15% dennej odporúčanej dávky vitamínu B2.

Tiez sa Vam moze pacit