Máte dostatok draslíka v tele? Pretože ak nie, hrozí Vám toho hrozne moc! Zistite, ako to s vami je.

Máte dostatok draslíka v tele? Pretože ak nie, hrozí Vám toho hrozne moc. Keďže draslík vplýva takmer na všetky funkcie nášho organizmu, jeho nedostatok ochromí celé Vaše telo. Ochromí je možno príliš silné slovo, ale určite sa nebudete cítiť v pohode. Pozrite si čo všetko ovplyvňuje draslík a aká je jeho funkcia v organizme. Viete aká je odporúčaná denná dávka draslíku a v ktorých potravinách ho nájdete? A nahradia dostatočne tabletky s obsahom draslíka jeho prísun v strave?

O draslíku 

Draslík je minerál –  ľahký a mäkký kov, ktorý sa nachádza v každej živej a neživej časti planéty. Draslík je nesmierne dôležitý aj pre naše zdravie, resp. organizmus. Je to minerál, ktorý má v našom tele tretie najväčšie zastúpenie. Nachádza sa takmer v každej bunke. Pre telo je jeho dostatok nevyhnutnosťou a keďže v tele “spolupracuje” so sodíkom, tak je dôležitá aj ich vzájomná rovnováha. Bohužiaľ v našich zemepisných končinách je častý nepomer draslíka a sodíka v tele, čo môže zapríčiniť rôzne zdravotné komplikácie. Dôvodom je najmä to, že veľa solíme na úkor ovocia a zeleniny. Práve v ovocí a zelenine má draslík bohaté zastúpenie, ale nachádza sa aj v iných potravinách. Takže, ak sa zdravo stravujete máte o problém menej, jednoducho máte dostatok draslíka.

Funkcia draslíku

Keďže Slováci patria k smutnej špičke, čo sa počtu infarktov a mozgových príhod týka, tak ako najdôležitejšiu funkciu draslíka vyberieme znižovanie krvného tlaku a jeho pozitívny vplyv na celý kardiovasculárny systém. Vďaka tomu, že draslík napomáha vylučovaniu sodíka  – “soli” z organizmu, napomáha udržiavať tlak v norme. A pri dobrom tlaku máte menšiu “šancu” aby Vás navštívil infarkt alebo mozgová príhoda.

  • Normalizuje krvný tlak, pôsobí ako prevencia pred tvorbou krvných zrazenín
  • Zabezpečuje správne fungovanie srdca
  • Prevencia pred infarktom myokardu, prevencia pred mozgovou príhodou
  • Napomáha z tela odstraňovať toxické látky
  • Zabezpečuje v tele primeranú rovnováhu PH
  • Napomáha regenerácii po fyzickom výkone
  • Odstraňuje únavu a malátnosť
  • Má vplyv na celkovú rovnováhu Vášho tela

Máte nedostatok alebo nadbytok draslíka?

Nedostatok draslíka sa Vás môže týkať najmä vtedy, pokiaľ sa zdravo nestravujete. Ale taktiež aj v prípadoch, pokiaľ Vás postretne hnačka, zvracanie, majú veľký vplyv na dehydratáciu organizmu a vo vylúčených tekutinách odchádza z tela aj draslík. V takom prípade je potrebné doplňiť nielen tekutiny, ale i minerály vrátane draslíka. Ďalej telo nadmerne stráca draslík pri ťažšej fyzickej aktivite, ale aj pri nadmernom potení – saunovanie a pod. Takže aj keď môžete mať pocit, že sa stravujete zdravo a že sa Vás nedostatok draslíka nemôže týkať, nemusí to byť pravda, pokiaľ Váš organizmus nadmerne vylučuje draslík ako vo vyššie uvedených prípadoch.

Nedostatok draslíka spôsobuje

  • Kardiovaskulárne ochorenia, zvyšuje krvný tlak a tým aj riziko infarktu alebo mozgovej príhody. Ďalej spôsobuje búšenie srdca a nedostatok draslíka má vplyv aj na vznik zrazenín.
  • Negatívne svalové prejavy, mravčenie, šklbanie.nedostatok draslíka spomaľuje regeneráciu po fyzickej aktivite
  • Nevoľnosť, zvracanie, zažívacie problémy
  • Nervozitu, zvyšuje agresiu
  • Únavu, malátnosť

Čo spôsobuje nedostatok draslíka?

Nielen nedostatok je problém, ale taktiež nadbytok nie je dvakrát prospešný. Ohrozená je nervová sústava, strdce, môžu Vás postihnúť svalové kŕče. Dokonca môže nastať problém aj s obličkami a omnoho viac. Neoplatí sa to riskovať.

Odporúčaná denná dávka draslíka

Vo všeobecnosti platí, že dospelý človek by mal denne prijať do 4700 mg (4,7 g) draslíka. Pri zvýšenej fyzickej aktivite aj viac

Tiez sa Vam moze pacit