Nedostatok ovocia ale aj zeleniny v potrave, vedie ku zdravotným problémom a mnohým civilizačným ochoreniam!

Pod pojmom konzumácie zeleniny si máte predstaviť: každé ráno na raňajky jednu paradajku či inú zeleninu, k obedu ako doplnok jedla zeleninový šalátik a ku večery taktiež nejaká chutná zelenina. Ak Vaša strava neobsahuje dennú dávku zeleniny či ovocia, tak sa nad tým zamyslite. Je podľa Vás správne odoberať telu alebo vôbec nedodať potrebné potraviny pre zdravý vývoj, rast a regeneráciu?Nedostatok ovocia ale aj zeleniny, v potrave, vedie ku zdravotným problémom a mnohým civilizačným ochoreniam.

Zdravie a chudnutie

Zelenina obsahuje veľa vitamínov, stopových prvkov, vlákninu, minerály aj iné výživné látky. Má tiež veľký obsah vody, takže Vám zaplní žalúdok a dodá všetky potrebné živiny. Zelenina pomôže zbaveniu sa nadbytočných kíl, čím viac zeleniny zapojíte do svojho jedálnička, tým viac schudnete. Denná odporučená dávka zeleniny je 5 porcii, to znamená dať si zeleninu ku každému jedlu. Jesť mäso so zeleninovou oblohou, večera zeleninové šaláty, k raňajkám si dať ku celozrnnému pečivu paradajku, či papriku, čo je obľúbené. Je dôležité zeleninu striedať, máme obrovské množstvo druhov, kombinácie sú ľubovoľné, podľa Vašej chuti.

Najdôležitejšie je pri chudnutí a zdravom životnom štýle, aby ste konzumovali zeleninu každý deň. Pravidelnosť sa rovná úspech. Keď každý deň doplňte telu potrebné živiny, potom bude telo zdravo chudnúť. Príprava zeleniny by mala byť zdravá, racionálna, nie vyprážané a jedlá s množstvom zbytočného tuku

Čo obsahuje zelenina?

Vodu, bielkoviny, tuk, zložené sacharidy, vláknina, vápnik, železo, fosfor, horčík, meď, zinok, sodík, mangán, selén, enzýmy, vitamíny A, B, C, D, E, K a kyseliny

Ako sa zelenina rozdeľuje

Druhy zeleniny

  • Plodová zelenina (paradajka, paprika, melón, uhorka)
  • Hlúbová zelenina (brokolica a karfiol)
  • Listová zelenina (špenát, kapusta a kel)
  • Cibuľová zelenina (cibuľa, cesnak a pór)
  • Koreňová zelenina (mrkva, petržlen, reďkovka a cvikla)
  • Strukoviny (hrach, šošovica, fazuľa a sója)

Výhody zeleniny – účinky na zdravie

  • Dopĺňa všetky potrebné živiny
  • Podporuje imunitný systém
  • Zlepšuje črevnú mikroflóru (lepšie vyprázdňovanie)
  • Pomáha pri chudnutí – urýchľuje metabolizmus
  • Zmierňuje príznaky cukrovky
  • Prevencia pred onkologickými ochoreniami
  • Prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami

Nevýhody zeleniny

  • Vo veľkom množstve, spôsobujú nafukovanie a hnačky
  • Alergia – niektoré druhy Vaše telo nemusí dobre znášať

Pokiaľ ste doteraz nejedávali skoro žiadnu surovú zeleninu a neviete si predstaviť, že ju začnete jesť ku každému jedlu, tak kľudne začnite aj pomalšie. Dajte si zeleninu aspoň 1 – 2 krát denne, veď aj to je lepšie ako nič. A uvidíte, že časom si zeleninu obľúbite tak, že ju budete jesť omnoho častejšie.

Tiez sa Vam moze pacit