Niet sa čo čudovať, že spirulinu užívajú športovci a ľudia, ktorým chýbajú vitamíny alebo detoxikujú a dokonca aj deti. Je totiž považovaná za najkomplexnejší zdroj nutričných látok.

 

Chlorela a spirulina

Keď sa bavíme o riasach, okrem spiruliny je rovnako rozšírená chlorela. Obe obsahujú dôležité vitamíny, minerály a stopové prvky, no ich pôvod a účinky sa trochu líšia.

Chlorella je sladkovodná riasa, ktorá je kvôli obsahu chlorofylu vhodná na detoxikáciu. Čistí krv, pomáha odstraňovať z tela toxíny a ťažké kovy a vplýva na trávenie a rovnováhu črevnej mikroflóry. Ak máte problémy s pečeňou, chlorela je mimoriadne vhodná na jej prečistenie.

Spirulina, naopak, pochádza zo slanej vody. Obsahuje veľké množstvo bielkovín a aminokyselín, preto ju majú radi hlavne športovci.

Prečo je spirulina dobrá?

1. Výnimočný obsah bielkovín

Okrem toho, že spirulina je tvorená zo 70% bielkovinami, obsahuje aj všetky esenciálne aminokyseliny. Niektoré štúdie tvrdia, že spirulina dokáže pokryť požadovaný denný príjem bielkovín. Iné tvrdia, že 2 lyžičky prášku spiruliny nahradia bielkoviny získané z jednej porcie jedla.   Rozhodne neodporúčame spoliehať sa iba na príjem bielkovín zo spiruliny, navyše keď si porovnáme cenu spiruliny a potravín bohatých na bielkoviny (strukoviny, orechy, vajíčka), váš rodinný rozpočet by nestíhal.

2. Silný antioxidant

Proti pôsobeniu voľných kyslíkových radikálov, ktoré poškodzujú bunky a spôsobujú vážne ochorenia je možné bojovať konzumovaním potravín s obsahom antioxidantov, ktorých spirulina obsahuje neúrekom.

3. Prevencia rakoviny

Niektoré štúdie preukázali, že spirulina pôsobí ako prevencia proti vzniku rakoviny a môže pomôcť zastaviť postup rakoviny v tele. Obsahuje prírodný pigment fykocyanín, ktorý je silný antioxidant s protizápalovými a protirakovinovými účinkami. Fykocyanín dokáže bojovať s voľnými radikálmi a obmedziť množenie buniek spôsobujúcich infekčné ochorenia.

4. Ideálna pri anemických stavoch

100 gramov prášku spiruliny obsahuje až 28 gramov železa. Už 5 lyžičiek spiruliny dokáže pokryť kompletnú dennú potrebu železa u dospelého človeka. Na základe štúdie vykonanej na 40 ľuďoch sa zistilo, že už 3 gramy železa zo spiruliny užívanej 12 týždňov dokáže zvýšiť množstvo hemoglobínu a červených krviniek.

5. Viac sily na športové výkony

Hlavným prispievateľom k svalovej únave nedostatok kyslíka pri námahe a nedostatočnej regenerácii. Spirulina svojimi antioxidačnými účinkami minimalizuje svalovú únavu, svaly sú tak silnejšie, čím sa zlepšuje atletická kondícia.

6. Redukuje príznaky alergie

Pre alergikov je sezóna peľov či tráv hotovou nočnou morou. Nezastaviteľné kýchanie je vyčerpávajúce a značne komplikuje bežné každodenné fungovanie. Ako alternatívna liečba, ktorá pomáha zlepšiť nepríjemné príznaky, sa javí práve spirulina. Testovacia skupina alergikov, ktorá denne užila 2 gramy spiruliny pocítila zlepšenie v kýchaní, výtoku z nosa a svrbení.

7. Znižuje chronickú únavu

Už ste počuli, že spirulina vám pomôže zahnať únavu? Môže za to vysoký obsah polysacharidov, vitamínov skupiny B a esenciálnych mastných kyselín. Ďalší dôvod je pozitívny vplyv na črevnú mikroflóru a stimulácia tvorby vitamínu B6, ktorý pomáha uvoľňovať energiu.

8. Zníženie cholesterolu

Starať sa o hladinu cholesterolu možno vyváženým jedálničkom a pohybom. Je tiež dôležité, aby sa vyrovnávala hladina “dobrého” a “zlého” cholesterolu, kvôli čomu vzniká riziko infarktu alebo mozgovej mŕtvice.

Áno, lekári dokážu tento zdravotný problém liečiť medikamentmi, no ich dlhodobé užívanie má vplyv aj na iné orgány. Spirulina vyšla zo štúdii ako alternatívny výživový doplnok, ktorý dokázal u pacientov znížiť hladinu “zlého” LDL cholesterolu a triglyceridov.

 

9. Reguluje krvný tlak

Mexičania, ktorí trpeli vysokým tlakom zaznamenali zlepšie už po 6 týždňoch užívania 4,5 gramu spiruliny bez akejkoľvek inej zmeny v stravovaní. Samozrejme, pri problémoch s krvným tlakom je potrebná úprava stravy a pohyb, ktoré už mala vyššie spomínaná skupina Mexičanov ako súčasť životného štýlu. Je jasné, že spirulina samotná nie je až taký zázrak, ktorý by dokázal pri jedení nezdravého spracovaného jedla redukovať krvný tlak alebo mať akékoľvek pozitívne účinky.

10. Podporuje imunitný systém

Spirulina obsahuje veľa polysacharidov, ktoré dokážu posilniť imunitu. Ak ste často chorí, trápi vás nádcha, spirulina môže pomôcť. Polysacharidy tvoria účinnú dvojicu s prírodným farbivom a fykocyanínom. Tento antioxidant podporuje tvorbu bielych krviniek, zodpovedných za ochranu tela pred vírusmi a baktériami.

 

Tiez sa Vam moze pacit