Prečo je zdravé stravovanie nevyhnutnosť? Pretože naše telo udržujeme dlhšie zdravé, vitálne a hlavne, cítime sa fantasticky!

Pre niekoho je zdravé stravovanie štandard, inému sa pri tejto slovnej kombinácii zježia všetky chlpy. Záleží len od toho, aké máme návyky, k čomu sme boli ako deti vedení, resp. aké máme životné hodnoty. Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, dôležité je, že máte chuť zdravé stravovanie posunúť na vyššiu úroveň. V dnešnej dobe informácií Vám určite neuniklo, že zdravé stravovanie je cesta k pevnejšiemu zdraviu, peknej postave a aj k vnútornému šťastiu.

Zdravie a pekné telo je jasné. Tam už hádam ani nie je o čom diskutovať.  Áno, zdravé stravovanie má extrémny vplyv na stav nášho zdravia a aj na výzor nášho tela. To treba brať ako fakt a zbytočne sa moc nad tým nezamýšľať.

Bojujte za zdravšie stravovanie!

Ak patríte medzi tých šťastnejších, ktorí vnímajú zdravšiu stravu ako prirodzenú súčasť života, stačí ak sa budete inšpirovať, našimi článkami, prípadne jedálničkami, ktoré Vám zvýšia povedomie o oblasti zdravého stravovania. Dobrá správa je, že v tomto boji zatiaľ vyhrávate ale treba si dať pozor, aby ste nezišli z tejto správnej cesty a nezaspali na vavrínoch.

Prečo je zdravé stravovanie nevyhnutnosť?

Rýchlo žijeme, rýchlo jeme

Práca, rodina, domácnosť, potreba financií,… jednoducho stále musíme niečo riešiť, nemáme čas a naopak máme stres. Asi to poznáte. To všetko vedie k tomu, že zdravie sa často nechcene dostane až na spodné priečky v rebríčku našich hodnôt. Teda až do vtedy, pokiaľ nás nepostihne niečo vážne. Pokiaľ zdravie aspoň „na oko“ drží, nemáme ho dôvod riešiť. Kým slúži, neriešime nejaké vitamíny, živiny a iné „hlúposti“, ktoré naše telo vyžaduje a pre správne fungovanie aj potrebuje. Často sa potom pre nedostatok času uchyľujeme k jedeniu rôznych polotovarov, rýchleho občerstvenia, len aby sme stihli pracovné povinnosti, vyzdvihnúť deti zo školy, nakúpiť, upratať, zaviesť auto do servisu,…. a tisíc ďalších povinností. A ono tá nezdravá strava to naše telo pomaly ale isto nahlodáva a nahlodáva. Ako sa hovorí: tichá voda brehy myje, tak takisto aj nenápadné nezdravé stravovanie, odmýva pomaly naše zdravie.

„Ale ja naozaj nemám čas!!!“ Klasická výhovorka. Ak ho nemáte, nájdite si ho. Lebo ak si ho nenájdete, tak možno o pár rokov Vás skolí niečo vážne a potom budete mať toľko času, že nebudete vedieť čo s ním. Vstaňte ráno o pol hodinu skôr, a tá polhodinka Vám počas dňa bude bohato stačiť na to, aby ste sa zdravšie stravovali.

Kvalita potravín ide dolu vodou

Čo z toho, že máme 10 krát väčší výber potravín ako pred 30-timi rokmi, keď kvalita potravín klesá. Teda mám na mysli tých lacných potravín. Často pri výbere rozhoduje peňaženka (ak to nie je Váš prípad, tak gratulujem) a nie kvalita a obsah živín v potravinách. A preto sa výrobcovia potravín snažia vyrábať lacnejšie, často na úkor kvality, len aby ste ušetrili. Prirodzené zložky výrobkov sú nahradzované rôznymi emulgátormi, konzervantami a neviem čím ešte, len aby dlhšie vydržali. A ľudia sú spokojnejší, pretože potraviny sú lacnejšie a dlhšie vydržia. A zdravé stravovanie je opäť na vedľajšej koľaji.

Žijeme dlhšie, ale naozaj aj lepšie?

Áno, štatisti nám hovoria, že priemerná dĺžka života sa predlžuje a vedzte, je to pravda. Ale je to kvôli tomu, že sme zdravší, alebo kvôli tomu, že sa vyvíjajú nové a nové lieky, ktoré nás ako tak držia nad vodou. Je to paradox. Chémia v strave (v polotovaroch, lacných potravinách,…) dostane naše telo časom do srači…, pardón do problémov a následne chceme, aby nás chémia (lieky) z nich dostali. A keď sa to úplne nedarí, tak nadávame na zdravotníctvo. A čo tak si nastaviť zrkadlo, ako sme za posledných x rokov žili a aký veľký podiel malo zdravé stravovanie v našom živote! Áno, nič nie je čiernobiele, je jasné, že na zdravie majú vplyv aj iné faktory ako genetika, životné prostredie,…. Ale aj tak, to vplyv stravovania (či už zdravého, alebo nezdravého) na naše zdravie nijako neznižuje.

Zdravé stravovanie – ako na to?

Možno ste sa už rozhodli, že svoje stravovanie zmeníte na zdravé stravovanie. Ale kde začať. Existuje toľko návodov a toľko zdravých potravín (niektoré sa síce iba tak tvária), ale ktoré z nich sú tie pravé pre mňa?

1.Základný koncept zdravého stravovania

Zdravé stravovanie má svoje princípy a základy to áno, ale netreba zabúdať na to, že každý z nás je individualita a to platí aj pre výživu. Niekto potrebuje viac bielkovín, iný je alergický na niektoré potraviny, nie všetko nám chutí,… a pod. Jednoducho je potrebné stravovanie prispôsobiť stavbe nášho tela, genetickej preddispozície, veku, pohlaviu….

Pyramída zdravej stravy, výživy v skratke

Je to základný koncept zdravého stravovania, ktorý každému na začiatku napovie, aké zastúpenie by mali mať jednotlivé druhy potravín v jedálničku. Veď už na prvý pohľad na obrázok je jasné, čo a koľko by sme mali jesť. Pokiaľ sa budete riadiť pyramídou, resp. tanierom zdravej výživy, tak máte istotu, že nič nepokazíte a na začiatok by to mohlo stačiť.

Pyramída zdravej stravy má 5 kategórií

  1. Obilniny
  2.  ovocie a zelenina
  3. mlieko a mliečne výrobky
  4. mliečne produkty – mlieko, syry, tvaroh, jogurt
  5. Mäso a ryby
  6. Sladkosti, maškrty, fastfood – cukry a tuky

1.Obilniny , resp. výrobky s obilnín ako múka (špaldová, celozrnná, ražná, biela …), cestoviny, ryža, pečivo,…. tvoria základ potravinovej pyramídy. So zdrojom zložených sacharidov, ktoré nám zabezpečia príjem energie a sú aj zdrojom minerálov, vitamínov a ďalších prospešných látok. Pokiaľ si zvolíte celozrnné výrobky, resp. múku, dodáte telu aj omnoho viac vlákniny a ďalšie živiny navyše. Obilniny tvoria základ potravinovej pyramídy a tým aj zdravého stravovania

2.Ovocie a zelenina – tam asi nie je potrebné nič extra vysvetľovať. Ovocie a zelenina sú plné vitamínov, minerálov, vlákniny a ďalších výživných látok. Denne by sme mali zjesť aspoň 3 – 5 kusov zeleniny a 2 kusy ovocia

3.Mlieko a mliečne výrobky – sú zdrojom bielkovín, vápnika a ďalších minerálov. A navyše ich väčšina z nás obľubuje. Denne by sme mali skonzumovať 1-2 porcie, pričom za porciu sa ráta napr. pohár mliek, jogurt, 50g. syra a pod.

4.Mäso, ryby, … sú pre naše telo dôležité najmä z pohľadu bielkovín. Samozrejme, že obsahujú aj ďalšie látky. V strave by mali byť už zastúpené v menšom množstve.

5.Sladkosti, maškrty a dobroty – no čo Vám povie, túto kategóriu vlastne vôbec nemusíme dodržať. Ale keďže sme ľudia, tak 1-2 krát týždenne si môžete dopriať malú maškrtu. Len pozor, aby sa kategória dobrôt nedostala vo Vašej potravinovej pyramíde na prvé miesto!

Tiez sa Vam moze pacit