Spíte v úplnej tme? Vieme čo hrozí, ak nie!

Hoci väčšina z nás spí práve v noci, paradoxne často v tme nedokáže zaspať. Stačí zapnutá televízia, svietiaci telefón v ruke, rozsvietená lampička alebo pouličné osvetlenie svietiace až do spálne, to všetko má negatívny vplyv na naše zdravie a psychiku pri zaspávaní.

Mozog v tme dostáva signál, že je čas spánku a regenerácie. Ak ho rušíme napríklad len tlmeným osvetlením, má to na náš odpočinok negatívny vplyv. Počas noci sa totiž v tele zvyšuje hladina hormónu melatonín, ktorý je potrebný pre hlboký spánok a ten sa tvorí iba ak spíme v úplnej tme, jeho hladina potom prirodzene klesá s rozvidnievaním. Pokiaľ má telo svetlo aj počas noci, neprebehne tento regeneračný proces úplne a ráno sa môžeme prebúdzať zle naladení alebo dokonca s migrénou.

Tma ovplyvňuje kvalitu spánku

Odpočinok v tme má zásadný vplyv nielen na našu psychiku, zdravie, ale aj krásu. Pokiaľ si telo počas noci riadne neoddýchne, môže sa to prejaviť unavenou pleťou, priberaním, podráždenosťou, zníženou odolnosťou voči stresu a dokonca môže časom vyvolať aj depresie.

Ak je telo počas noci dlhodobo vystavené svetlu, a tým nedostatočnému odpočinku, môže to vyvolať chronickú nespavosť, poruchy imunity, predčasné starnutie, ale aj závažné ochorenia.

Ideálne je preto zhruba hodinu pred spaním zhasnúť či stlmiť všetky svetlá a nezaspávať pri pustenej televízii ani rozsvietenej lampičke. Rušivé je i svetlo, ktoré do bytu svieti oknom, či už napríklad mesiac v splne, alebo lampa, ktorú máte priamo na úrovni okien.

Účinnou ochranou pred nežiaducim svetlom z ulice sú účinné tieniace systémy: Napríklad žalúzie alebo rolety s úpravou black out, neprepúšťajúce svetlo. Vynikajúce sú vonkajšie hliníkové žalúzie, ktorých lamely na seba doľahnú tak, že v miestnosti bude absolútna tma. Vonkajšia roleta zaistí aj prúdenie vzduchu, zabráni prehrievaniu interiéru a vytvára aj zvukovú izoláciu interiéru.

Nezanedbateľným pomocníkom je podľa jeho slov ovládanie tieniacich prvkov pomocou elektronických spínacích hodín alebo slnečného čidla, ktoré reaguje na intenzitu slnečného svitu. V určitú dobu sa tienenie podľa dennej doby otvorí, takže sa môžete fyziologicky prebudiť.

Dôležitá je tiež dĺžka spánku, ktorá by mala byť asi sedem a pol hodiny.

Tmou možno tiež liečiť

Ide o špeciálnu terapiu, vychádzajúcu z tradície praktizovanej mníchmi v Tibete. Terapia je založená na absencii zmyslových podnetov z vonkajšieho prostredia. Pacient je uzavretý do temnej miestnosti bez svetla, kde si musí uvedomovať sám seba. Terapia pomáha ako prevencia civilizačných chorôb, predovšetkým v prípade onkologických ochorení a pri poruchách metabolizmu. Vhodná je tiež pri syndróme vyhorenia alebo pri únavovom syndróme.

Prečítal si si článok až do konca? Zaujal ťa? Potom môžeš prácu redaktora odmeniť tým, že dáš článku na Facebooku lajk alebo ho budeš zdieľať ďakujeme.

Tiez sa Vam moze pacit