Táto zelenina má najvyšší podiel živín zo všetkých listových zelenín a málo kalórii! Zistite, ktorá zelenina to je.

O špenáte:

Špenát je listová zelenina, ktorá pochádza z Ázie. Táto zelenina má najvyšší podiel živín zo všetkých listových zelenín a pritom tak málo kalórii. Špenát je náročná zelenina, potrebuje dostatok vlahy. Miluje zásadité pôdy, proti kyslosti sa používa vápno.

Špenát je veľmi vzácna zelenina a preto by ste ju určite mali zapojiť do svojich jedálničkou. Najvýznamnejšia látka, ktorú obsahuje v plnej denne doporučenej dávke je kyselina šťavelová. Vysoké dávky kyseliny šťavelovej sú jedovaté, ale prijať vysoké množstvo je v dnešnej strave veľmi ťažké. Takže sa netreba báť. Stačí jeden krát do týždňa. Radšej voľte studené jedlá, tepelnou úpravou totiž prichádza o živiny

Čo obsahuje špenát?

Karotenoidy, flavonoidy, luteín , karotén, fytohormón, kyselina pantoténová, kyselina šťavelová, bielkoviny, sacharidy, vlákninu, vápnik, draslík, zinok, sodík, fosfor, meď, mangán, magnézium, selén, meď, vitamín A, B, C, E a K.

 

Účinky na zdravie:

  • Podporuje imunitný systém a chráni bunky
  • Prevencia pred vznikom rakoviny
  • Podporuje rast svalovej hmoty
  • Podporuje trávenie a pravidelnú stolicu
  • Podporuje zdravé kosti, kĺby a zuby
  • Prevencia pred Osteoporózou
  • Rozširuje, prečisťuje a spriechodňuje cievy
  • Znižuje vysoký krvný tlak, znižuje vysoký krvný cholesterol
  • Prevencia pred kardiovaskulárnym ochoreniam
  • Prevencia alebo liečenie Anémie a chudokrvnosti
  • V tehotenstve podporuje rast a vývin plodu

Účinky špenátu na chudnutie

Špenát pri chudnutí určite odporúčam. Jedlá zo špenátu sú výživné a zároveň majú nízky obsah kalórii. Podporujú trávenie a vyprázdňovanie, takže pomáhajú aj ku prečisťovaniu tráviaceho traktu. Preto všetky živiny, ktoré prijmete sa bez problémov uložia do tela. Keď je tráviaci systém čistý, tak sa chudne ľahšie

Recepty zo špenátu

1.Recept šalát so špenátom

Potrebujete: 200 g baby špenát (listy špenátu), 100 g paradajky, 100 g cottage cheese (alebo balkánsky syr), 1 PL olivový olej a štipka oregána a čierneho mletého korenia.

Umyté listy a paradajky nakrájajte na malé kocky a pásiky. Vložte do misky. Cottage cheese (alebo balkánsky syr) tiež nakrájajte na malé kocky alebo podrvte v ruke a pridajte ku špenátu. Prilejte 1 PL olivový olej, posypte oregánom, čiernym korením a dobre premiešajte. Podávajte chladené.

2.Recept na prívarok zo špenátu

Potrebujete: 1 ks mrazený špenát (400g), 1 ks cibuľa, 2 deci vody, 2 strúčiky cesnaku (kto má rád cesnak, pokoje dajte aj viac), 2 deci nízkotučné mlieko, 1 PL olivový olej, 1 ks vajíčko, 1 PL Solamyl, pol ČL morská soľ, štipka čierneho korenia, príloha: 1 ks vajíčko.

V hrnci na olivovom oleji opražte na drobno nasekanú cibuľku. Ku koncu pridajte pretlačený cesnak. Chvíľu opečte, prilejte 2 deci vody a špenát. Prikryté duste a občas pomiešajte. V pohári alebo v miske si zmiešajte mlieko, celé vajíčko a 1 PL Solamyl. Dobre premiešajte, aby neboli hrudky. Túto hmotu prilejte do špenátu a miešajte. Varte kým celý špenát nezhustne. Po cca 3 minútach vypnite. Podávajte s volským okom alebo vareným vajíčkom.

Tiez sa Vam moze pacit