Toto malé a zelené “pštrosie vajce” je exotická bomba plná zdravých a prospešných látok!

Toto malé a zelené “pštrosie vajce” je exotická bomba plná zdravých a prospešných látok. Najväčším prínosom je jeho obsah „zdravého“ tuku, ktorý odstraňuje z tela ten „zlý“ tuk., výhodou je aj obsah vitamínov a minerálov. Vďaka tomu výrazne posilňuje imunitu, má antiseptické účinky. Jednoducho ho môže jesť takmer každý. A chutí výborne. Pridajte si ho do jedálničku aj Vy! Navyše s mierou je vhodný aj počas chudnutia. Síce nie je dostupné celoročne, ale keď ho v obchode zbadáte, kúpte ho a využite jeho silu vo svoj maximálny prospech. 

Ak sa pre avokádo rozhodnete, tak si treba v obchode vybrať ten správny kus, aby ste následne neboli sklamaný. Musíte sa rozhodnúť najmä podľa toho, či ho chcete jesť hneď alebo až o pár dní. Ako si ho v obchode vybrať? Ako jesť avokádo? Ako si ho pripraviť? Vysvetlíme, poradíme, naučíme!

Avokádo

Ovocie avokádo je ovocie tmavo – zelenej farby, veľkosti pštrosieho vajca, prípadne môže mať tvar hrušky. Povrch avokáda je na dotyk drsnejší. Má žltkastú dužinu. Vnútri má veľkú kôstku. Pochádza z Južnej Ameriky, kde ho volali aj ovocie plodnosti. Rastie na tropickom strome hruškovec americký – Persea americana, ktorý vo voľnej prírode dorastá do výšky 10-15.

  • Avokádo patrí do čeľade LAURACEAE, môžete sa stretnúť aj s názvami Persea americana alebo hruškovec americký

Čo obsahuje Avokádo?

Avokádo je cenné najmä preto, že obsahuje veľa “zdravých tukov” – omega 3 a 6 kyseliny, ktorých má v strave väčšina z nás nedostatok, ďalej obsahuje: Voda, bielkoviny, sacharidy, tuk, vláknina, vápnik, draslík, železo, fosfor, horčík, zinok, sodík, meď, mangán, selén, fluorid, Vitamín A, B, C, E, K, kyselina listová, kyselina pantoténová, betakarotén a luteín (antioxidant, farbivo)

Nutričná hodnota – avokádo (100g)

Avokádo obsahuje v 100 gramoch cca 200 kalórii, 3 gramy bielkovín, 7 gramov sacharidov a 12 gramov tuku. Navyše obsahuje aj 7 gramov vlákniny.

Avokádo obsahuje minerály – 100 g

Železo 0,67 mg Zinok 0,66 mg
Vápnik 16,6 mg Meď 0,41 mg
Horčík 32,8 mg Omega 3 kys. 129 mg
Fosfor 50,78 mg Omega 6 kys. 1 694 mg
Draslík 497,5 mg Sodík 8,65 mg
Selén 0,52 ug Mangán 0,28 mg

Avokádo obsahuje vitamíny – 100 g

Vitamín A 156 IU Vitamín E 2,84 mg
Vitamín B1 0,23 mg Vitamín K 27 ug
Vitamín B2 0,29 mg Betakarotén 62,6 ug
Vitamín B3 2,4 mg Luteín 277 ug
Vitamín B6 0,6 mg K. pantoténová 1,98 mg
Vitamín C 17 mg Kyselina listová 84,5 ug

Prečo jesť avokádo?

Trápi Vás niektorý z nasledujúcich problémov? Alebo ste zástancom prevencie pred rôznymi ochoreniami? V oboch prípadoch avokádo prispeje svojou troškou ku celkovému zdraviu, viď účinky:

  • Podporuje imunitu, čo oceníte nie len ako prevenciu ale aj pri samotnej liečbe
  • Antiseptické účinky, čo pomáha nielen pri chronických, ale i pri akútnych zápaloch, podporuje hojenie rán a kožných ochorení
  • Obsahuje vysoké množstvo nenasýtených mastných kyselín (dobrý tuk), čo je výborná prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a taktiež na podpora pre zdravé srdca a pružnosť ciev
  • Pozitívne stimuluje funkciu pečene
  • Normalizuje hladinu cukru v krvi, avokádo je vhodné aj pre diabetikov
  • Vhodné počas tehotenstva a kojenia
  • Avokádo je označované ako ovocie plodnosti
  • Odbúrava stres a napätie, zlepšuje spánok a podporuje činnosť mozgu
  • Napomáha hydratovať pokožku

Avokádo a chudnutie – má vyššiu energetickú hodnotu, ako iné ovocia. Ale pozor, netreba sa ho báť!!! Zdravý tuk a živiny, ktoré avokádo obsahuje sú nevyhnutné aj pri chudnutí. Preto, ak si ho dáte jeden krát v týždni, tak chudnutiu neublížite práve naopak, podporíte ním svoju cestu k peknej a zdravej postave.

Ako jesť avokádo?

avokádoAko si vybrať avokádo – pokiaľ ho plánujete hneď jesť, resp. použiť, kúpte si zrelé avokádo. Rozpoznáte ho tak, že je na dotyk mäkšie – dá sa doňho palec mierne zatlačiť (ako zrelšia broskyňa). Pokiaľ je tvrdé (ako jablko), tak rátajte s tým, že Vám dozreje až o pár dní. Dbajte na to, aby nebolo poškodené alebo nahnité.

Ako uskladniť avokádo – pokiaľ chcete, aby Vám vydržalo čo najdlhšie, dajte ho do chladničky. Chlad spomaľuje zrenie avokáda, môže vydržať až do dvoch týždňov. Pokiaľ naopak máte avokádo, ktoré ešte nie je zrelé a chcete, aby čo najrýchlejšie dozrelo, zabaľte ho papiera, dajte na tmavé miesto (nie do chladničky) a behom 2-5 dní Vám dozreje.

Ako otvoriť avokádo – pozdĺžne ho nakrojte okolo kôstky, celé dookola. Jednotlivé nakrojené polovice uchopte rukami a otočte proti sebe. Avokádo sa pekne otvorí.

Ako jesť avokádo – z avokáda sa konzumuje práve dužina. Zrelé avokádo je mäkké, takže po otvorení ju vyberte nožom alebo lyžičkou až po šupku. A môžete ju použiť ako si zaumienite.

Avokádo recepty:

Ako chutí avokádo – ak ho budete jesť ako klasické ovocie, tak v porovnaním s ostatným ovocím je chuť, “hmm – ako to povedať”, jednoducho nič moc. Chutí ako drevnaté maslo. Ale ak si z neho pripravíte chutné recepty, tak to je už iná pesnička. Samozrejme, že každý máme radi niečo iné, ale vyskúšať to môžete a uvidíte.

Avokádo má v kuchyni relatívne široké možnosti použitia. Či už do omáčok, dá sa z neho pripraviť chutná nátierka alebo špeciálne avokádové maslo a ak je naozaj zrelé, to znamená, že má veľmi mäkkú dužinu, môžete ho použiť rovno ako maslo (bez prípravy).

  • Avokádová nátierka – je veľmi chutná, môžete ju použiť nielen na pečivo, ale aj ako omáčku do cestovín. Stačí Vám na ňu avokádo, mäkký syr, štipka korenia a morskej soli.
  • Avokádové maslo – výborná a omnoho zdravšia náhrada klasického masla na každodenné použitie. Obsahuje aj zdravé tuky, cesnak,… takže o prospechu pre zdravie netreba pochybovať.

Tiez sa Vam moze pacit