Únava a ospalosť počas dňa? Pokiaľ to nie je lenivosť, je to pravdepodobne dosť vážny problém. Prečítajte si, aký.

Myslíte si, že vaša únava je spôsobená len horším spánok a rušným životným štýlom? Nemusí to byť pravda. Ak sa už z postele po prebudení cítite bez energie a následne aj počas celého dňa v škole či práci, tak nie čo nie je v poriadku. Poďme zistiť, čo je príčinou únavy, ospalosti a ako sa jej zbaviť.

Únava alias vyčerpanosť

Nedostatok energie a vyčerpanosť postihuje všetkých ľudí bez ohľadu na vek a pohlavie. Viac prípadov únavy sa však dlhodobo zaznamenáva pri nežnejšom pohlaví.

Typickými príznakmi únavy sú slabosť, bolesť svalstva a hlavy, nesústredenosť, závraty, nedostatok motivácie, náladovosť a ospalosť. Pokračovať by sme však mohli ešte aj tráviacimi problémami, nafúknutým bruchom, alergiami na potraviny či dokonca pomalšou reakciou na okolité podnety. Tieto nepríjemné problémy môžu zasahovať do nášho každodenného života.

Ako bojovať proti únave?

1. Vyvážená strava je dôležitá

Skúste si zapamätať jednu vec – sacharidy dopoludnia, bielkoviny a zdravé tuky poobede a večer. Vyvážená strava je nesmierne dôležitá a nesmieme zabudnúť ani na výživné raňajky, ktoré by mali byť skutočným základom dňa. Predstavujú pre nás akýsi štart a preto by ste mali raňajkovať aj v prípade, že nemáte chuť do jedla.

Pri vyváženej strave musíme spomenúť aj fakt týkajúci sa podielu cukru v krvi. Ten totiž zohráva hlavnú úlohu v udržaní energie. Snažte sa preto mať stabilný cukor po celý deň. A ako to docielite? Jedzte 4 – 5 jedál denne, najlepšie s 3 – 4 hodinovým odstupom. Energiu počas dňa vám dodá aj kofeín. Odporúčame vám 2 – 4 šálky kávy denne, pričom veľkej popularite sa v poslednom období teší najmä tzv. zelená káva. Viac šálok kávy môže ovplyvniť kvalitu vášho spánku a to samozrejme nechceme.

2. Pitný režim

Váš pitný režim by mal byť taktiež pravidelný a predovšetkým – mal by obsahovať čo najviac čistej vody. Táto neobyčajne obyčajná tekutina je pre telo najlepšia a odporúčané denné množstvo je 2 – 3 litre. Pri zvýšenej fyzickej aktivite a v letných horúčavách je to aj 5 litrov denne. Piť vodu vám radíme priebežne počas celého dňa. Predsa nie je dobré ráno nepiť a večer pred spaním do seba hodiť naraz jeden liter vody.

3. Doprajte si kvalitný spánok

Ak dlhodobo spíte 6 hodín a menej alebo 10 hodín a viac, tak takýto spánok sa pokladá za nezdravý. Áno, práca do neskorých večerných hodín a následne príprava do práce v skorých ranných hodinách. Naozaj to však stojí za zdravotné problémy? Nedostatok spánku môže spôsobiť cukrovku i obezitu.

Ako spať čo najlepšie?

  1. Choďte spať a vstávajte v približne rovnakom čase.
  2. Ideálna teplota prostredia je 17,5 °C – 20 °C.
  3. Pred spaním sa odporúča aspoň 2 hodiny nejesť.
  4. Nezaspíte do 15 minút? Skúste chvíľu čítať alebo počúvať hudbu.
  5. Horúci kúpeľ dokáže pomôcť.

4. Cvičte

Nemusíte chodiť do posilňovne každý druhý deň, aby ste sa cítili lepšie. Pravidelná pohybová aktivita vplýva na naše telo veľmi dobre. Pripomeňme si fakt, že pohybom sa v našom tele rozprúdi krv do telesných orgánov, čo má za následok prísun energie.

5. Dbajte o svoje zdravie

Únava sa vám bude oblúkom vyhýbať v prípade, že ste vo fyzickej a zároveň aj psychickej pohode.Ak to nepomôže, tak môžu byť za vašou únavou schované ochorenia ako napríklad anémia, cukrovka, problémy so štítnou žľazou, vedľajšie účinky liekov, infekcia, astma a mnoho ďalších. Počas menštruácie sa môže prejaviť aj nedostatok železa.

Ak únava nezmizla, tak vyskúšajte aj

  • Prechádzku – vyjsť si do prírody vám určite nezaškodí. Zoberte sa preto niekam preč, ďaleko od všetkého a obdivujte krásu tohto sveta.
  • Počúvať hudbu – nie nadarmo sa hovorí, že hudba lieči. Dokáže človeka motivovať, zbaviť stresu a podráždenia.
  • Večernú meditáciu – každý večer na 2 minútky meditujte a uvidíte, že stresové hormóny vám dajú pokoj.
  • Sprchu – ranná sprchy dokáže človeka nakopnúť a poriadne prebudiť.
  • Jógu – a čo tak jóga, ktorá sa zameriava na držanie tela, dýchanie a meditáciu?
  • Prestať fajčiť – nikotín spôsobuje únavu a negatívne ovplyvňuje kvalitu spánku.

Tiez sa Vam moze pacit