Viete, ako zistíte, či nemáte aj vy intoleranciu na lepok? Ukážeme Vám, ako sa správne stravovať, ktoré potraviny jesť a ktoré naopak vylúčiť.

Možno aj vy máte vo svojom okolí niekoho, kto je u lekárov ako doma. Každý mesiac stojí v čakárni s tým istým alebo už ďalším problémom. Migrény, nadúvanie, bolesti brucha, malátnosť, neustála únava bez dôvodu a mnoho ďalších bodov, o ktorých sa dočítate nižšie.

Čo je to lepok?

Lepok alebo tiež glutén je zmes proteínov gliadínu a glutenínu. Nachádzajú sa spolu so škrobom v niektorých obilninách, ako sú pšenica, jačmeň, špalda či raž. Napríklad taký ovos sám lepok neobsahuje, avšak pokiaľ bol pestovaný v blízkosti ostatných obilnín, môže byť kontaminovaný. Lepok sa často využíva ako prímes do potravy s nízkou nutričnou hodnotou, keďže je dôležitým zdrojom výživných proteínov.

Ako pôsobí na naše telo?

Lepok je lepkavá hmota, ktorú nedokáže naše telo stráviť ani po jeho predchádzajúcej mechanickej, tepelnej či biochemickej úprave. Ako je u väčšiny ľudí zvykom, chutí nám pečivo a radi si ho dáme – či už na raňajky alebo večeru – ak doma nenájdeme nič iné. Tým pádom sa dostáva veľké množstvo lepku spolu s ďalšou potravou do tenkého čreva, kde sa lepí na steny, a tak komplikuje trávenie. Lepok sa v našom tele správa ako vírus. Poškodzuje bunky tenkého čreva, a tým pádom zvyšuje jeho priepustnosť. Cez takto poškodené steny sa do krvného obehu dostáva nielen spomínaný lepok, ale aj plesne, vírusy a baktérie.

Typy intolerancie na lepok

Existuje viacero typov intolerancie na lepok:

  • Celiakia znamená neznášanlivosť lepku. Ide vlastne o autoimunitné ochorenie, kedy si organizmus vytvára protilátky proti bunkám sliznice čreva.
  • Alergia na lepok je spôsobená alergickým mechanizmom.
  • Neceliakálna gluténová senzitivita – nejde o celiakiu, ale o určitý druh precitlivenosti na lepok. Ide o pacientov, ktorým lepok robí ťažkosti, no nebola im diagnostikovaná celiakia ani alergia na lepok.

Kedy by ste mali zbystriť pozornosť? Najmä vtedy, ak trpíte niektorým z týchto príznakov:

  1. tráviace problémy ako plynatosť, nadúvanie, hnačky či zápchy
  2. pocit únavy po jedle, ktorý obsahuje lepok
  3. diagnóza autoimunitných ochorení ako napríklad reumatoidná artritída, psoriáza, sklerodermia alebo roztrúsená skleróza
  4. neurologicé príznaky, medzi ktoré patrí strata rovnováhy a závraty
  5. hormonálna nerovnováha či nevysvetliteľná neplodnosť
  6. migrény
  7. chronická únava, ktorej príčiny váš lekár nevie identifikovať
  8. zápal, opuch a bolesti v kĺboch, v prstoch, kolenách či bokoch
  9. náladovosť, úzkosť či depresia
  10. bolesť brucha

Citlivosť na lepok sa dá určiť viacerými spôsobmi, no pozor si treba dávať na testy dostupné v lekárni. Väčšina z nich totiž preukáže celiakiu, ale nie citlivosť na lepok! Stavte radšej na laboratórne vyšetrenia.

Ako sa stravovať?

Pri ktoromkoľvek z typov intolerancie na lepok je samozrejme prioritou zásadne zmeniť stravovanie a vyhýbať sa škodlivým potravinám.

Vhodné potraviny

Môžeme konzumovať obilniny, ktoré neobsahujú lepok, akými sú pšeno, pohánka, quinoa, kukurica, ryža a sója. Každé telo však funguje inak, a preto je nutné vyskúšať, čo a v akom množstve môžeme konzumovať. Štúdie potvrdzujú, že aj ovsené vločky sú vhodné pre celiatikov, napriek tomu, že ovos obsahuje lepok.

Nevhodné potraviny!

Pri problémoch s lepkom by sme sa mali samozrejme vyhnúť obilninám bohatým na lepok, ako sú pšenica, raž, špalda, jačmeň či kuskus. Najčastejšie a v najväčšom objeme nájdeme lepok v chlebe, cestovinách, cereáliách, ďalej je to múka, pizza základ, koláče či keksy. Keďže sa u nás používajú aj rôzne spôsoby zahusťovania polievok či omáčok, je veľká pravdepodobnosť, že lepok nájdeme aj v takýchto druhoch potravín.

Na obaloch cestovín stále častejšie nájdeme odlišné spôsoby prípravy či zloženia, vrátane rôznych náhrad za pšenicu – ako špaldové či celozrnné potraviny. Aj keď môžu byť takéto cestoviny zdravšie, neznamená to, že sú vhodné pre pacientov s alergiou na lepok či celiatikov, a preto si aj na konzumáciu takýchto potravín treba dávať pozor. Obaly potravín si však určite všímajte – od novembra 2005 sa totiž na obaloch potravín musí ako súčasť tovaru uvádzať, či obsahujú alebo neobsahujú lepok.

Záver

Aj keď nám doba pokročila, na niektoré ochorenia – vrátane liečby celiakie či alergie na lepok – stále nemáme zodpovedané otázky. Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť zdravotným problémom, je zatiaľ úplné vylúčenie pšenice a jej podobných obilnín zo stravy. O pár týždňov po vylúčení môže pacient pociťovať úľavu, zmiernia sa problémy s trávením a postupne sa strácajú bolesti hlavy a kĺbov.

Pokiaľ ste sa v predchádzajúcich riadkoch našli a po krátkej diagnostike predpokladáte, že máte práve spomínaný problém týkajúci sa lepku, nezúfajte. Po krátkej dobe si na nový spôsob prípravy stravy zvyknete a keď zbadáte prvé znaky zlepšenia zdravotného stavu, pocítite úľavu.

Tiez sa Vam moze pacit