Vysadiť pridaný cukor z vášho života chce veľké odhodlanie. Ale keď to vydržíte, vaše telo sa vám poďakuje a odmení vás lepším zdravím. Skúste to a výsledky sa dostavia čoskoro.

Kde všade nájdete cukor?

Najhoršie na tom je, že cukor na nás útočí nielen z jedál, od ktorých to čakáme, ako torta, cukríky, zmrzlina či čokoláda, ale aj z potravín, o ktorých by sme to na prvý pohľad nepovedali – dresing na šalát, jogurty, kečup či omáčka na cestoviny. A čo si máte predstaviť pod pojmom pridaný cukor? Určite nie ten, ktorý nájdete v banáne, kivi či broskyni, ale taký, ktorým posypete bublaninu.

1. Vášmu srdcu sa uľaví

Najnovšie výskumy ukazujú, že cukor je pre krvný tlak nebezpečnejší ako soľ. Špecialista na srdcovo-cievny výskum James DiNicolantonio dokonca tvrdí, že ak prestanete jesť cukor, riziko úmrtia spôsobeného srdcovo-cievnymi chorobami sa trojnásobne zníži. Pridaný cukor chronicky zvyšuje hladinu inzulínu v krvi, čo spôsobuje zvýšený tlak a srdcovú činnosť. DiNicolantonio dokonca tvrdí, že už po pár týždňoch bez cukru môžete očakávať zníženie cholesterolu o 10 %.

2. Zlepší sa vám pleť

Trápi vás akné, mastná pleť a máte pocit, ako keby ste sa vracali späť do puberty? Teda aspoň čo sa vašej pleti týka? Okrem detoxu vám pomôže „vysadenie“ cukru. Štúdia v American Journal of Clinical Nutrition ukázala, že ľuďom, ktorí predtým nepili sladené nápoje a počas nasledujúcich troch týždňov vypili jednu plechovku takéhoto nápoja denne, sa úroveň zápalu zvýšila o 87 %. A čo má spoločné zápal a akné? Napríklad to, že zápal je skvelý spúšťač problémov s pleťou. Ak sa im chcete vyhnúť, začnite piť nesladené nápoje.

3. Riziko cukrovky klesne

Zvýšená konzumáciu cukru má na svedomí výskyt tukových ložísk okolo vašej pečene. Tie spôsobujú zvýšenú odolnosť inzulínu a „sabotujú“ prácu vášho pankreasu. Robert Lustig sa touto problematikou zaoberá a v jednom svojom výskume zistil, že 150 kalórií prijatých z pridaných cukrov zvyšuje riziko cukrovky typu 2 až 11-násobne viac ako 150 kalórií prijatých z bielkovín či tukov. Preto lepšie urobíte, keď vymeníte ranné cereálie napríklad za zdravé orechy.

4. Budete mať lepšiu náladu

Zo začiatku nie. Keď prestanete jesť cukor, budete možno chvíľu mrzutý alebo bez nálady. Niet sa čomu čudovať, veď ste prestali jesť sladkú potravinu, ktorá vám dodá rýchlu energiu. Keď si však zvyknete na tento stav, vaša nálada bude vyrovnaná, budete sa cítiť lepšie ako predtým a už si nebudete musieť nasadzovať falošný úsmev.

5. Problémy so spánkom? Zmiznú

Zvýšená konzumáciu cukru vás núti k poobednému spánku a okrem toho uvoľňuje hormón kortizol, ktorý narušuje spánok. Takže ak sa ráno budíte dolámaný a aj počas dňa ste unavený, možno je načase skutočne vynechať cukor zo svojho jedálnička. Za kvalitný spánok to stojí, čo poviete? Okrem toho výrazný rozdiel pocítite nielen ráno a v noci, ale aj počas dňa, keď vaše telo bude sviežejšie a plné energie.

6. Pomôžete činnosti vášho mozgu

Nedokážete sa sústrediť, máte pocit, že sa vám mozog ukrýva za hmlou a nechce pracovať správne? Na vine môže byť opäť náš biely nepriateľ – cukor. Štúdia na University of California dokazuje, že vysoký príjem pridaných cukrov znižuje vašu schopnosť učiť sa a zapamätať si informácie. Takže ak ste na párty zjedli štyri kusy torty, nevypili ani kvapku alkoholu a aj tak ste zabudli mená polovice hostí, toto je možný dôvod.

7. Konečne sa vám podarí schudnúť

Aj keď sa budete snažiť nahradiť kalórie, ktoré ste doteraz prijímali vďaka cukru, niečím iným, zdravším, tak ich celkový príjem bude aj tak nižší. Teda za predpokladu, že cereálnu tyčinku vymeníte za hrsť mandlí alebo banán. Stačí znížiť príjem kalórií o 200 denne, a keď sa po polroku postavíte na váhu, bude tam svietiť číslo o 4,5 kg nižšie. Teda za predpokladu že nepridáte pohyb, výraznejšie neupravíte jedálniček. “Iba” vďaka tomu, že prestanete jesť cukor.

Tiez sa Vam moze pacit