Zdravá výživa je potrebná pre správne fungovanie mnohých orgánov. Dnes sme si pripravili perfektný článok o žlčníkovej diéte.

Žlčník a žlčníkové kamene

Žlčník, orgán ležiaci pod pečeňou, zohráva dôležitú úlohu pri trávení potravy. Ukladá a uvoľňuje sa v ňom žlč, ktorá pomáha rozpúšťať tuky a tým uľahčuje ich trávenie a vstrebávanie. Ak si často doprajete tučné a vyprážané jedlá, nadmerne si tým zaťažujete žlčník, čo vám časom môže spôsobiť problémy – žlčníkové kamene. Najčastejšie spôsobujú nepríjemnosti ako bolesť, žltačka, pankreatitída, či zápal žlčníka.

Žlčové kamene vznikajú, keď sa zo žlče, ktorá je normálne tekutina, tvoria v žlčníku kamene. Tie obsahujú kúsky mastného materiálu, ktorý postupne tuhne a tvrdne.

Riziko tvorby žlčových kameňov sa zvyšuje pri:

  • tehotenstve
  • obezite
  • cukrovke
  • rýchlom chudnutí
  • užívaní niektorých liekov

Žlčníková diéta

Potrebujete ju? Otestuje sa pri čítaní nasledujúcich otázok. Ak odpoviete ÁNO aspoň na jednu z nich, tak vaša pečeň a žlčník môžu potrebovať pomoc.

  • Cítite sa niekedy po jedle nevoľno?
  • Máte ťažkosti po mastnom alebo vyprážanom jedle? 
  • Pociťujete po jedle pálenie záhy?
  • Máte problémy s trávením pšenice, mliečnych výrobkov, sóje, kukurice alebo orechov?
  • Máte niekedy pomalú, zelenú, alebo mastnú stolicu?

Diétne zmeny na pomoc s príznakmi žlčových kameňov

Neexistuje žiadna špecifická strava pre liečbu príznakov žlčových kameňov. Avšak vyvážená strava, ktorá má nízky obsah tuku môže pomôcť znížiť symptómy. Ak máte nadváhu, chudnutie bude nanajvýš prospešné.

Diéta po operácii žlčníka

V prvom rade začnite chápať, že žlčníková chirurgia nie je odpoveďou na základný problém. To však neznamená, že operácia nie je vo vašom prípade potrebná. Možno aj vy si kladiete otázku, prečo cítiť bolesť aj po odstránení žlčníka? Odpoveď je jasná – vaše stravovanie je totiž potrebné zmeniť aj po odstránení a operácii žlčníka!

Žlčníková diéta a jej jedálny lístok

  • Dostatok ovocia a zeleniny – snažte sa mať aspoň päť porcií denne.
  • Veľa škrobnatých sacharidov – ako príklad možno uviesť chlieb, ryžu, obilniny, cestoviny, zemiaky.
  • Mlieko a mliečne výrobky – vyberte si nízkotučné mliečne výrobky.
  • Uistite sa, že vo vašej strave sa nachádzajú potraviny s vysokým obsahom vlákniny. Obsahujú ju výživné strukoviny, ovocie, zelenina, cestoviny, ryža…
  • Pite veľa tekutín – aspoň dva litre denne, ako je voda alebo bylinné čaje
  • Jedzte menšie porcie jedál a častejšie.

 

Do jedálnička zahrňte dostatok bielkovín

Jedným z problémov v začiatkoch žlčníkovej diéty je nedostatok bielkovín. Proteíny vždy prichádzajú do vášho tela spoločne s tukmi, ktoré často nie sú tolerované. Odporúčame preto rastlinné bielkoviny vo forme doplnkov.

Rastlinné bielkoviny (napr. vo forme prášku) môžete posypať na šaláty a zeleniny alebo vmiešať do šťavy. V zmesi s trochou olivového oleja, má podobnú chuť syrovej omáčky.

Recepty vhodné počas žlčníkovej diéty:

1. Repková zmes

  • 1 čerstvá červená repa
  • šťava z ½ citróna
  • 2 lyžice ľanového oleja
  • chia semienka

Repu očistite a nastrúhajte, následne všetky ingrediencie zmiešajte. Dávkujte jednu čajovú lyžičku zmesi 3 až 4-krát denne po dobu 2 – 4 týždňov. Repkovú zmes je vhodné pridať do šalátov alebo ako príloha k jedlám.

2. Ľanový čaj

Zmiešajte 1 polievkovú lyžicu celých ľanových semienok do 2,5 šálky vody. Privedieme do varu a dusíme po dobu jednej hodiny. Potom použite filter/sitko pre oddelenie semienok od vody. Pite 1 šálku denne na lačný žalúdok. Žlčníková diéta by tento skvelý nápoj určite nemala postrádať.

3. Zeleninové smoothie

Prednedávnom sme priniesli skvelé ovocné smoothie recepty, ktoré patria medzi najobľúbenejšie. Žlčníková diéta však vyžaduje aj veľa zeleniny. Pripravte si preto nasledujúce suroviny:

  • 1 zväzok petržlenu
  • 3 stredne veľké cukiny
  • hŕstku zelených fazuliek
  • 5 stoniek zeleru

Vymenované ingrediencie premyjeme a potom vložíme do mixéra. Pridajte aj trocha teplej vody, nech je konzistencia lepšia. Pite 1 – 3 za deň pred jedom alebo po ňom, podľa toho ako chcete. Je to výživné a ľahko stráviteľné. Zeleninové smoothie je vhodné pri bolestiach žlčníka a na podporu jeho funkcií.

Zoznam potravín pre zdravie žlčníka

Potraviny, ktorým sa vyhýbajte:
  • vajíčka
  • cibuľa
  • bravčové mäso
  • mlieko
  • grapefruit
  • hydrogenované oleje
  • pomaranče
  • fazuľa
  • nasýtené tuky
  • kukurica
  • káva
  • alkohol
Vhodná strava po operácii žlčníka alebo počas diéty obsahuje:
  • cesnak
  • zázvor
  • slivky
  • artičoky
  • acai berry
  • jablká
  • avokádo
  • reďkovky
  • marhule
  • citrón
  • melóny
  • figy
  • ríbezle
  • červená repa
  • listová zelenina
  • zeler
  • kokosový olej
  • olivový olej
  • mäta pieporná
  • brusnice

Žlčníková diéta nie je klasická redukčná diéta. Nevnímajte ju preto ako ostatné diéty zamerané na chudnutie a zníženie kalorického príjmu. Sú to v podstate určité stravovacie návyky, ktoré je potrebné si osvojiť pri problémoch so žlčníkom.

Tiez sa Vam moze pacit