Zemiaky berieme ako klasickú potravinu, no možno si ani neuvedomujete, aké pozitíva nesie so sebou táto zelenina

Zemiaky berieme ako klasickú potravinu, no možno si ani neuvedomujete, aké pozitíva nesie so sebou táto zelenina. Zemiak je plný výživných látok, ktoré prospievajú nášmu telu. Zemiaky sa však nedajú považovať za zdravé jedlo vo forme hranoliek. Zemiaky môžete konzumovať aj pri chudnutí v rôznych formách.

O zemiaku

Zemiak je hľuznatá rastlina, z ktorej využívame na konzumáciu jej podzemné časti – zemiaky. Nadzemná časť je jedovatá, obsahuje jedovaté látky ako sú chakonín a solanín – podobne ako na vrchnej časti paradajky (potrebné vyrezať) . Táto najvýznamnejšia poľnohospodárska plodina má v našom jedálnom lístku bohaté zastúpenie a právom. Zemiaky sú samo o sebe ľahké a zdravé jedlo, ale hlavne pri chudnutí by sa nemali kombinovať s mäsom, zvoľte radšej kombináciu so zeleninou alebo syrom. Zemiaky sú ľahké jedlo, ale to sa nedá povedať o hranolkách alebo pečených zemiakoch v „kope“ tuku. Zemiaky majú účinné látky, vďaka ktorým patria do zdravej zeleniny. Zemiaky sú súčasťou nášho jedálnička, spoznajte ich čaro…

Čo obsahujú zemiaky ?

Zemiaky obsahujú cenné látky, vďaka ktorým vieme byť zdravší, aké sú to látky?

Sacharidy, bielkoviny, vlákninu, tuk, vápnik, železo, horčík, draslík, fosfor, selén, zinok, meď, sodík, mangán, omega 3, omega 6 kyseliny, vitamín A, B, C, K, cholín, betaín, luteín, betakarotén.

Zemiaky a účinky na zdravie

  • Zemiaky berieme ako normálnu potravinu, ktorá nás má zasýtiť ale možno ani netušíte, aké pozitívne účinky zemiaky majú.
  • Podporujú imunitu, chránia bunky pred voľnými radikálmi, prevencia vzniku rakoviny
  • Podporujú trávenie, pravidelnú stolicu
  • Znižujú vysoký cholesterol a vysoký krvný tlak, prevencia vzniku kardiovaskulárnych ochorení
  • Zabezpečujú dobré zdravie pokožky, vlasov, nechtov a vlasov
  • Podporujú tvorbu kostnej a kĺbovej hmoty, prevencia vzniku Osteoporózy

Zemiaky a chudnutie

Zemiaky by mali tvoriť stálu súčasť Vášho jedálnička. Sú vhodné aj pri redukcii hmotnosti, ale kombinovať ich v tomto prípade treba so zeleninou, rybami, syrom alebo s menšou porciou chudého mäsa. Vďaka ich vyššiemu podielu sacharidov Vás zemiaky zasýtia na dlhšiu dobu a ich energia sa uvoľňuje priebežne do krvi. Na jedno hlavné jedlo počas chudnutia skonzumujte 100 – 120 g zemiakov varené, pečené, nie hranolky. 

Recepty zo zemiakov

Zapekané brokolicové zemiaky

Potrebujete: 500g uvarených zemiakov v šupke, 1 ks brokolice, 100 g Eidamu, 1 ČL olivového oleja, 3 strúčiky cesnaku, štipku soli a čierneho korenia

Brokolicu si natrhajte na menšie kúsky ružičky a varte vo vode asi 3 minúty aby trochu zmäkli. Pripravte si zapekaciu misu a dno potrite olivovým olejom. Uvarené zemiaky si nakrájajte na krúžky a poukladajte. Na zemiaky ukladajte zmäknutú brokolicu, pretlačený cesnak a postrúhajte syrom. Pečte na 180° 20 minút.

Recept – paprikové zemiaky na cibuľke

Potrebujete: 0,5 kg zemiakov, 1 veľkú cibuľu alebo 2 menšie, 0,5 ČL morskej soli, 1 ČL olivového oleja, kmín, mletá červená paprika

Nakrájanú cibuľku si opražte na olivovom oleji do sklovita kto má rád hnedšiu tak viaca na konci pridajte červenú papriku a kmín. K cibuli pridajte očistené zemiaky nakrájané na krúžky a trochu opražte na cibuli. Potom podlejte 2 deci vody a duste kým nebudú mäkké. Občas premiešajte. Podávajte so zeleninovým šalátom.

Tiez sa Vam moze pacit