Zo stresu ste tuční, chorí a depresívni. Týchto 10 bylín je lepších ako lieky

Boli by ste prekvapení, no problémy so stresom a psychikou dnes ovplyvňujú viac ľudí než si myslíte.

Napríklad len v takých USA dnes už vyše 70% ľudí užíva každý deň nejaký liek na predpis a vyše 50% užívajú až 2 takéto lieky.

Odhaduje sa, že v populácii trpí až 25% ľudí nejakým psychickým problémom ako je stres, úzkosť, strach či depresia.

Dr. Jennifer Sauverová tvrdí, že to je aj hlavný dôvod, prečo v súčasnosti patria antidepresíva k druhým najčastejšie predpisovaným liekom.

Vedľajšie účinky liekov proti stresu a úzkostiam

Problém liekov na predpis, ako sú napríklad benzodiazepamy je, že majú obrovské množstvo vedľajších účinkov. Tie sa pohybujú od halucinácií až po myšlienky na samovraždu.

Okrem toho, vedľajšie účinky zahŕňajú aj nasledovné symptómy:

  • problémy s chôdzou
  • ťažkosti s rozprávaním
  • nezrozumiteľná reč
  • zožltnutá pokožka a oči
  • výpadky pamäte
  • strata koordinácie
  • dokonca aj kŕče

Preto namiesto užívania týchto nebezpečných liekov, skúste niektoré z nasledovných byliniek. Pomôžu vám zvládnuť stres ešte predtým, než by bolo nutné siahnuť po liekoch.

1. Mučenka (Passionflower)

Tento exotický a sladko voňajúci kvet sa používa veľmi dlhú dobu na prípravu čaju, ktorý zmierňuje prejavy úzkosti, hystérie, záchvatov a nespavosti.

Jej hlavný účinok spočíva v jej sedatívnych vlastnostiach. Podľa vedcov mučenka zvyšuje hladinu kyseliny gama aminomaslovej v mozgu. Táto látka vám pomáha cítiť sa uvoľnenými tak, že znižuje aktivitu istých mozgových buniek.

Uvedenú bylinku môžete používať namiesto oxazepamov, nemusíte sa obávať žiadnych vedľajších účinkov, ani vplyvu na kognitívne schopnosti či sústredenosť.

2. Rozchodnica ružová (Rhodiola rosea)

Ide o bylinku, ktorá je súčasťou ľudovej medicíny v Škandinávii a Číne. Pomáha potláčať únavu a podporuje pocity šťastia.

Náš sympatický nervový systém je ten, ktorý kontroluje hĺbku dýchania, frekvenciu búšenia srdca, nevoľnosti, omámenosť či triašky. No a rozchodnica pomáha kontrolovať aktivitu práve tohto systému.

Ďalšou vecou, ktorú zabezpečuje, je stimulácia produkcie serotonínu. Ide o hormón, ktorý nás robí šťastnými a uvoľnenými.

3. Levanduľa

Levanduľa je známou bylinkou z aromaterapie. Používa sa v prírodnej liečbe nervových porúch a miernej až stredne ťažkej depresie. Levanduľa však dokáže oveľa viac než len to.

Má tiež ochranné účinky na nervy, stabilizuje vašu náladu a kontroluje ochorenia neurologického pôvodu.

Levanduľa je bezpečná na priamu konzumáciu, aj pre aplikáciu na pokožku. Existuje viacero možností, ako ju užívať:

  • pite levanduľový čaj
  • pridajte zopár kvapiek levanduľového esenciálneho oleja do kúpeľa
  • vložte si za hrsť levanduľových kvetov do vankúša

4. Ašvaganda (Ashwagandha, indický ženšen)

Indický ženšen je súčasťou ayurvedskej medicíny a stal sa populárnym pri liečbe agorafóbie (úzkostná porucha, ktorá sa prejavuje strachom z bežných vecí, hlavne pobytom v rôznych priestoroch).

Existuje štúdia z roku 2012, ktorá ukázala, že ašvaganda pomáha výrazne znižovať úroveň stresového hormónu kortizolu v krvi.

Užívať ju môžete rôznym spôsobom, najčastejšie je to vo forme doplnkov stravy. Na relaxáciu je však účinnejšia vo forme čaju.

5. Harmanček

Ak chcete, aby sa vám ľahšie zaspávalo, dajte si večer pred spaním šálku harmančekového čaju.

Podľa viacerých štúdii pomáha tento kvet aj so záchvatmi úzkosti a depresiou.

Harmanček obsahuje nasledovné aktívne látky:

  • alfa-bisabolol
  • apigenín
  • luteolín

6. Vanilka

Už len vôňa vanilky vás dokáže takmer za okamih uvoľniť.

Podľa štúdie, vône podobné vanilke dokázali znížiť stavy úzkosti až o 63% v porovnaní s použitím zvlhčovačov vzduchu.

Nie je preto divu, prečo sa vanilka tak často pridáva do krémov, sviečok a prípravkov do kúpeľa.

7. Valeriána lekárska

Valeriánu lekársku môžete konzumovať rôznymi spôsobmi pri problémoch s bolesťami hlavy, úzkosťou a nespavosťou.

Zvyčajne sa užíva vo forme čaju alebo tabletiek ako doplnku stravy.

Kvôli jej prenikavej a silnej vôni sa odporúča, aby ste ju užili rýchlo. Potom vezmite lyžičku medu alebo nejakého sirupu, aby ste po nej zmyli jej chuť v ústach.

8. Ľubovník bodkovaný

Ľubovník bodkovaný je rastlina, ktorú nájdete takmer v každej predajni so zdravou výživou. Možno dokonca rastie aj vo vašej záhrade.

Dr. Klaus Linde (lekár pri Technickej univerzite v Mníchove) tvrdí, že táto rastlinka má účinky v zmysle efektívnosti podobné antidepresívam ako sú Prozac. Oproti antidepresívam však nemá žiadne negatívne vedľajšie účinky.

Treba si však dávať pozor, pretože ľubovník bodkovaný vplýva na účinky iných liekov.

Preto, ak užívate nejaké lieky, pred jeho konzumáciou sa radšej poraďte s vaším lekárom. To platí obzvlášť v prípadoch užívania hormonálnej antikoncepcie.

9. Medovka lekárska

Medovka lekárska dokáže nielen zmierňovať stres a stavy úzkosti, ale môže výrazne zlepšiť kvalitu života u ľudí trpiacich na demenciu..

V porovnaní s liekmi ide nielen o oveľa lacnejšiu, ale aj bezpečnejšiu alternatívu. Medovku lekársku si navyše ľahko doma vypestujete aj sami.

Vo všeobecnosti zlepšuje pokoj, funkcie pamäte a pozornosť.

10. Rozmarín

Rozmarín je rastlina s ochrannými účinkami na nervové bunky a okrem toho aj výborne chutí. Môžete ho jesť alebo k nemu privoniavať.

Pomôcť vám dokáže mnohými spôsobmi – zlepšuje kognitívne schopnosti, pamäť a výkon. Okrem toho zmierňuje aj nervové vypätie.

Záver

Pri liečbe, ktorá obsahuje účinné látky s potenciálom ovplyvňovať ľudské telo a nervový systém, je dobré sa vopred poradiť s vaším lekárom.

To platí rovnako aj pri vyššie popísaných prírodných látkach, pretože mnohé z nich majú interakcie s klasickými liekmi, ktorých účinok môžu oslabovať alebo zosilňovať.

zdroj: http://www.riseearth.com/

Tiez sa Vam moze pacit